tao13
Incepator
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 1
|
|
O prapastie imensa pe care elenismul, religiile revelate, apoi era industriala au largit-o din ce in ce mai mult, ne separa de cultura faraonica.Atat de apropiat prin organizarea sa de stat, prin indraznelile sale tehnice, prin luxul sau opulent, atat de familiar, prin ceea ce scrierile si creatiile sale plastice reflecta din reactiile etern umane, Egiptul antic este evident indepartat, foarte primitiv, prin gandirea sa, prin imaginea pe care religia sa o trasa asupra lumii si a fortelor ce o carmuiesc.Dar, tocmai din aceasta gandire pierduta, devenita straina secolului nostru, culturii "europene" cel putin, provine arta sa, atat de admirata. In timpul preistoriei, magiile minunate ale diferitelor meserii si tehnicile eficace ale riturilor se dezvolta obscur, unele amestecate cu altele.La capatul acestui proces putin cunoscut, brusc spre anul 3000 i.e.n., se fixeaza "stilul egiptean", stil al gandirii si al plasticii usor de recunoscut intre toate si aproape de neimitat.Din vremea Imperiului Vechi, punand stapanire pe materialele cele mai diverse: piatra, caramida, lemn, fildes, aur, arama, culori, etc., Egiptul practica toate artele, stapanindu-le perfect: arhitectura, statuara, relief, pictura, ceramica.Dar cea mai mare parte din scopurile sale artistice tind, nu la ridicarea sufletului spre divinitate prin figuri pioase, nici la simpla comemorare in imagini frumoase a actiunilor marete, nu tind nici la a indemna la pure delectari, ci doresc sa "actioneze" si sa "serveasca"."Realismul" cu totul relativ al reprezentarilor, efectele savant sobre ale ordonantelor armonioase si ale jocurilor de culoare, maiestria de care da dovada sculptorul fasonand rocile dure, nu trebuie sa ne insele.Egipteanul este aproape un fauritor de fetisuri.Plecand de la o viziune mitologica a universului si procedand la o manipulare magica a energiilor care il anima, artizanul creeaza fiinte tot atat de reale ca si acelea din natura, cu conditia ca actiunea sa demiurgica sa fie completata de o vraja: recitarea de catre un specialist a formulelor potrivite, insotite de gesturile potrivite, sfarseste prin a anima fiinta a carui infatisare mestesugarul a faurit-o si a-i da o identitate.Si pentru ca scrierea materializeaza efectul cuvantului, formula sau numele, gravate pe imagine sau langa imagine, vor prelungi la infinit aceasta identificare si aceasta viata.In consecinta, veritabilul amator de arta egipteana nu va considera hieroglifele care impodobesc aproape orice "opera de arta" faraonica drept un decor, fericit sau regretabil, sau drept o mazgalitura neglijabila: ele sunt cele care dau adevaratul inteles, personalitate profunda acestor frumoase obiecte.(to be continued)
|
|