EGIPTUL ANTIC
Listă de discuţii pentru cei pasionaţi de Egiptul antic.
Lista Forumurilor Pe Tematici
EGIPTUL ANTIC | Reguli | Inregistrare | Login

POZE EGIPTUL ANTIC

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Alexandraa. pe Simpatie.ro
Femeie
22 ani
Braila
cauta Barbat
26 - 80 ani
EGIPTUL ANTIC / Arta faraonilor / Arta in Egiptul Antic Moderat de ReLu, ankhem
Autor
Mesaj Pagini: 1
tao13
Incepator

Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 1
O prapastie imensa pe care elenismul, religiile revelate, apoi era industriala au largit-o din ce in ce mai mult, ne separa de cultura faraonica.Atat de apropiat prin organizarea sa de stat, prin indraznelile sale tehnice, prin luxul sau opulent, atat de familiar, prin ceea ce scrierile si creatiile sale plastice reflecta din reactiile etern umane, Egiptul antic este evident indepartat, foarte primitiv, prin gandirea sa, prin imaginea pe care religia sa o trasa asupra lumii si a fortelor ce o carmuiesc.Dar, tocmai din aceasta gandire pierduta, devenita straina secolului nostru, culturii "europene" cel putin, provine arta sa, atat de admirata.
In timpul preistoriei, magiile minunate ale diferitelor meserii si tehnicile eficace ale riturilor se dezvolta obscur, unele amestecate cu altele.La capatul acestui proces putin cunoscut, brusc spre anul 3000 i.e.n., se fixeaza "stilul egiptean", stil al gandirii si al plasticii usor de recunoscut intre toate si aproape de neimitat.Din vremea Imperiului Vechi, punand stapanire pe materialele cele mai diverse: piatra, caramida, lemn, fildes, aur, arama, culori, etc., Egiptul practica toate artele, stapanindu-le perfect: arhitectura, statuara, relief, pictura, ceramica.Dar cea mai mare parte din scopurile sale artistice tind, nu la ridicarea sufletului spre divinitate prin figuri pioase, nici la simpla comemorare in imagini frumoase a actiunilor marete, nu tind nici la a indemna la pure delectari, ci doresc sa "actioneze" si sa "serveasca"."Realismul" cu totul relativ al reprezentarilor, efectele savant sobre ale ordonantelor armonioase si ale jocurilor de culoare, maiestria de care da dovada sculptorul fasonand rocile dure, nu trebuie sa ne insele.Egipteanul este aproape un fauritor de fetisuri.Plecand de la o viziune mitologica a universului si procedand la o manipulare magica a energiilor care il anima, artizanul creeaza fiinte tot atat de reale ca si acelea din natura, cu conditia ca actiunea sa demiurgica sa fie completata de o vraja: recitarea de catre un specialist a formulelor potrivite, insotite de gesturile potrivite, sfarseste prin a anima fiinta a carui infatisare mestesugarul a faurit-o si a-i da o identitate.Si pentru ca scrierea materializeaza efectul cuvantului, formula sau numele, gravate pe imagine sau langa imagine, vor prelungi la infinit aceasta identificare si aceasta viata.In consecinta, veritabilul amator de arta egipteana nu va considera hieroglifele care impodobesc aproape orice "opera de arta" faraonica drept un decor, fericit sau regretabil, sau drept o mazgalitura neglijabila: ele sunt cele care dau adevaratul inteles, personalitate profunda acestor frumoase obiecte.(to be continued)


pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Egiptenii au început să creeze artă, încă de la începuturile istoriei lor, din epoca predinastică, când foloseau ca materie primă oase, argilă, piatră sau fildeşii hipopotamilor. Primele obiecte rămase de la ei sunt nişte figurine de animale, păsări sau oameni. Lucrurile care nouă ni se par acum obiecte de artă, în realitate egiptenii le-au făurit cu un scop precis, şi anume pentru a fi folosite în scopuri particulare sau în temple. Spre exemplu, templele erau decorate cu desene şi umplute cu statui ale regilor şi zeilor, care aveau menirea de a aduce sau păstra ordinea şi pacea pe pământ. Majoritatea egiptenilor din acea perioadă nu au văzut arta care acum este expusă în muzee din cauză că accesul în temple era permis doar unor anumite categorii de oameni foarte bine definite.Desenele şi statuile ce fac parte din decorul templelor şi mormintelor, sunt de cele mai multe ori influenţate de orientările religioase ale faraonului. ÃŽn cazul în care apăreau schimbări, temele şi subiectele rămâneau aceleaşi, dar se schimba modul  de expunere al acestora.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Ceramica, la început, era decorată cu animale sau figuri geometrice, pe fond alb sau roşu. Decorul mai era asigurat şi de figuri umane, păsări flamingo sau linii în formă de valuri. Multe din obiectele ceramice au fost găsite în cimitire, motiv pentru care se crede că ele erau făcute în special pentru înmormântări. Paharele, bolurile precum şi celelalte recipiente erau făcute din piatră, şi decorate chiar cu formele naturale ale pietrelor. Ceramica oamneilor simpli era diferită prin simplitate faţă de cea a elitei sau a faraonului care era din aur sau alte materiale preţioase.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Sculptura egipteană avea rolul de a oferi locuri fizice unde un zeu sau un spirit să poată apărea. ÃŽn temple, zeul apărea în statuia ce-l reprezenta, iar spiritul (ka) faraonului, ce simboliza divinul, era de găsit în statuia ce-l reprezenta pe monarh. Statuile elitelor, erau văzute ca locurile din oraş unde se puteau coborâ spiritele tuturor decedaţilor. Asemenea statui erau principalul element al ritualurilor.Anticile statui egiptene nu aveau menirea de a servi drept portret realist. ÃŽn realitate, o statuie reprezenta imaginea ideală a unui rege sau membru a elitei egiptene.Cei care nu-şi permiteau să îşi facă o statuie la comandă, puteau să cumpere una gata făcută pe care îşi inscripţionau ulterior numele lor.
ÃŽn timp ce regii erau reprezentaţi ca tineri corpolenţi, la memebrii elitei găsim două imagini ce reprezintă stagii diferite ale carierei lor. ÃŽntr-o primă fază ei erau înfăţişaţi tineri, in adolescenţă, iar apoi a doua statuie îi prezintă oameni maturi, cu muşchii acoperiţi de grăsime, simbolul oficialilor ce mănâncă bine, al oamenilor bogaţi. Din cauză că femeile nu aveau voie să deţină funcţii, statuile lor le prezintă ca nişte tinere frumoase, de abia intrate în perioada adolescenţei.


_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Pictura, în Egiptul antic este prezentă peste tot, dar cel mai frecvent este întâlnită în temple şi morminte. Pictura poate fi plată sau în relief ceea ce înseamnă că figurile şi decorul ocupă diferite nivele pe suprafaţa peretelui. ÃŽn relief exterior decorul era tăiat afară scoţând personajele în evidenţă, iar in relief săpat personajele erau săpate în piatră. Relieful săpat era folosit de obicei la decorarea pereţilor exteriori, deoarece în lumina razelor solare primea un efect mai observabil decât în celelalte cazuri.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
setep_ioanak8
sem priest

Din: Zalau
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 326
Dupa mine cred ca apogeul artei egiptene a fost atins in perioada amarniana.
Spuneti daca am derptate!


_______________________________________


pus acum 18 ani
   
Aton
Administrator

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 2169
Perioada amarniana a fost "Renasterea" artei! :-P

_______________________________________
"Să nu râzi, să nu plângi, nici să nu admiri ci, să întelegi.. "

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
nu stiu daca putem afirma ca arta egipteana a atins apogeul in timpul perioadei amarniene. este foarte adevarat ca in acea perioada a inflorit arta egipteana, portretele si statuile fiind facute realistic. insa!!! egiptenii au creat arta minunata si in alte perioade. sa ne gandim de exemplu la templele de la Deir el Bahri, Luxor(inaintea perioade amarniene) sau chioar de ce nu la picturile din interiorul mormintelor din valea regilor. daca stam sa ne gandim mai bine si perioada de dupa amarna a fost una destul de reusita din punct de vedere artistic( k pe plan economic a fost dezastru).

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
setep_ioanak8
sem priest

Din: Zalau
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 326
Dani,eu vreau sa spun ca in epoca amarniana picturile sau rupt de la canoanele religioase si formale!Asta inseamna progres!

_______________________________________


pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
eh..pai da, asta e progres in sensul k arata nu mai era executata ca sa exprima idealul, ci realul. din punctul asta de vedere, da, ai dreptate.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
setep_ioanak8
sem priest

Din: Zalau
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 326
treaba sta in modul asta:FARAONII&ZEII=pictura ce exprima idealul
                                    RESTUL=reprezentare realista adika cu tot cu defecte(ex o boala)


_______________________________________


pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346

setep_ioanak8 a scris:

treaba sta in modul asta:FARAONII&ZEII=pictura ce exprima idealul
                                    RESTUL=reprezentare realista adika cu tot cu defecte(ex o boala)


_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 17 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
cum s-au desprins de canoanele religioase dak in continuare faraonii si zeii exprima idealul?

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 17 ani
   
just_me_oana
Moderator

Din: maybe from heaven...or hell?
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 236
Arta egipteana este marcata de o puternica originalitate , dezvoltand toate formele , cea mai importanta dintre ele fiind arhitectura. Egiptul antic datoreaza bogatiile sale Nilului. Istoricul grec Herodot: �Egiptul este un dar al Nilului�. Cultura celor 4 milenii i.hr. cu cea mai enigmatica dintre arte a fost cunoscuta in secolul XIX.

1.Arhitectura funerara. Este cea mai bine reprezentata datorita conceptiei religioase politeiste .
constructiile funerare:-pramide
-mormintele hipogee
-templele
Piramidele. La inceput au fost construite din blocuri mari de piatra neslefuita , cu peretii exteriori in trepte. Mai tarziu au fost netezi si slefuiti. Piramida cea mai veche se afla langa Gizeh., la Sakar-Zoser. Cele mai multe piramide se afla pe platoul de la Gizeh unde se afla aprox. 80 piramide:Kafren, Mihelinos, Keops.


Mormintele hipogee. Se afla presarate de-a lungul vaii Nilului pe zeci de kilometri formand Valea Regilor/Reginelor/Nobililor/Artizanilor/Sclaviilor si a alte categorii sociale. Cea mai mare descoperire in V.Regilor a fost facuta la inceputul sec.XX-mormantul lui Tutankamon la 4 noiembrie 1922 de catre o echipa de arheologi conduse de englezul Carter. In camera mortuala s-a decoperit un sac de piatra in care se aflau inca 3 sacrofage din aur. In cel mai mic se afla lui Tutankamon pe a carui fata se afla o masca de aur. Acest tezaur se afla la muzeul national din Cairo.


Templele: cele mai importante sunt:

1.Luxor-se afla situat la 500 km sud de Cairo pe malul Nilului. In spatiu in care a existat cel mai vechi oras egiptean(THEBA). Afost ridicat in cinstea zeului Amonra inceput de faraonul Amenofissi terminat de Ramses al II lea. Intrarea in templu este precedata de alee Sfincsiilor cu 300 de statui de-o parte si de cealata, si este flancata de 2 statui. Se afla un obelix satnd prismatic de 25 m inaltime pe care sunt gravate hieroglife si imagini din viata faraonului. Zidurile de la fatada au 65 m inaltime. Cel de al II lea oleisc a fost donat statului francez in 1833 si se afla la Paris in �place de la Concorde�. Cea mai importanta incapere este sala Hipostila cu cele mai multe si mai frumoase coloane dintre care cea mai frumoasa este �Drumbava sacra�.

2. KARNAK se afla la 3 km distanta �Amonra realizat de Ramses al II lea este cel mai vast si mai mare complex arhitectonic-30 de hectare. In interior poate incapea catedrala Notre Dame. Templul lui Ramses al II lea avea dimensiuni impresionante 102m/53m cu 134 de coloane cu inaltimi de 23m iar diametrul de 15m unde aveau loc ritualuri religioase.

Sculptura
Rond-Boss
Bazo-Relief
Tematica sculpturii e diversa incepand cu reprezentatia sculpturii de oameni, faraoni, zei si pasari.
Statuile rond-boss ce intruchipeaza faraonii sunt reprezentate in 2 pozitii:
Pe tron cu picioarele lipite, cu bartele pe tron
I n picioare , cu bratele pe piept, cu picioarele liptite, cu privirea inainte.

Sfinxul de 56m cu inaltimea corpului de 5m . Sub el a fost construit un templu.
Statuete:
Din lemn:Ka-Aper,un demnitar,un toiag si cu piciorul stang in fata.
Din piatra:Scribul- un sclav in pozitie de lotul avand pe genunchi un papirus, privirea fixa atintita inainte, ochii concentrati din cristal. El se afla la paris in muzeul Louvre din Paris. O varianta a Scribului din arcada pictata. 


_______________________________________
Ea un inger ce se roaga
    El un demon ce viseaza       
       Ea o inima de aur
           El un suflet apostat

pus acum 16 ani
   
just_me_oana
Moderator

Din: maybe from heaven...or hell?
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 236
Arta egipteana este dominata de ideologia religioasa si de cea monarhica.Aceasta situatie ii impunea artistului stilul solemn si respectarea traditiei.El trebuia sa ilustreze o idee religioasa sau politica;sa comunice privitorilor un sens care i-a fost dinainte stabilit.Arta egipteana nu sta,asa cum se sustine uneori,sub egida mortii.Egpteanul nu este obsedat de ideea deprimanta a mortii,ci arta sa este o intelegere a mortii conceputa ca o continuare fireasca a vietii.

Cea mai veche forma de arhitectura funerara este mastaba,o constructie masiva de caramida sau de piatara ridicata deasupra unui mormant,sapat adanc in pamant.In mastaba se afla,deasupra mormantului,o capela in care se efectuau ritualurile funerare,mobilata cu o masa pentru ofrande;alaturi era o stela(pictata sau gravata),in dosul careia se afla "coridorul",zidit,continand statuile defunctului.Acesta "comunica" cu familia sa prin intermediul lor.Capela era decorata cu picturi sau sculpturi,reprezentand diferite activitati din viata,si care mentineau defunctul in "viata".Mastabele apartineau unor particulari de rang inalt si erau grupate regulat in jurul piramidei faraonului.

Piramidele erau un tip mai evoluat de monumente funerare.In inetrior era construit un adevarat sistem de coridoare,galerii,canale de ventilatie,etc.,totalizand cateva sute de meri in lungime.Un coridor in panta duce la camera funerara,in care se afla sarcofagul.

In piramida lui Kheops camera funerara era lunga de 10,50 m,lata de 5 m,si inalta de 6 m.Ea este in intregime din granit,plafonul constand in 9 blocuri,care cantaresc aproximativ 400 de tone.Din galeria de intrare se ramifica un coridor care coboara in panta la adancimea de 31 m sub nivelul bazei piramidei,la un put destinat sa adaposteasca sarcofagul regal.Camera funerara a reginei,canalele de aerisire,cinci spatii libere etajate,menite sa reduca din presiunea masei de piatra asupra boltei cavoului,completeaza aceasta uimitoare opera de stiinta si de tehnica.

Unii faraoni au adoptat un mormant complet subteran pentru a se feri de jefuitorii de morminte.Aceste morminte au fost numite hipogeu.Aveau mai multe incaperi,sapate in peretii de stanca,cu intrarea ornamentata de basorliefuri si statui.

O statuie egipteana nu era expusa pentru a fi admirata pentru frumusetea ei,ci era ascunsa in umbra templului,sau in intunericul camerei funerare.Statuile regilor si ale regilor erau obiecte de cult;iar cele pastrte in morminte erau concepute ca suport al "dublului"celui decedat.Si sculptura egipteana era dominata de ideea eternizarii omului.

Ca atare, sculptorul trebuia sa redea cat mai exact figura subiectului sau.Partea cea mai importanta a statuii era capul.Spre a fi cat mai "fotografice", statuile erau policromate.Impresia de viata era obtinuta si prin artificiul tehnic al realizarii ochilor:globul ocular era incrustat in lemnul sau piatra statuii,cu conjunctiva lucrata din piatra alba,iar pupilele din metal,sub o cornee de cuart transparent,intr-o montura fina pe obraz.

Sculptorul trebuia sa reprezinte si ceea ce se ascundea sub aceasta aparenta realista;cu alte cuvinte,esenta vietii,care in conceptia sa era imortalitatea;sau demnitatea functiei regale,divine,daca era vorba de statuia unui faraon.Regele trebuia sa dea impresia ca este o divinitate;ca atare,nu putea schita nici un gest,orice miscare ii era interzisa.Era reprezentat in picioare sau pe tron,intr-o atitudine relaxata,fireasca.

Printre capodoperele sculpturii egiptene se numara:marele Sfinx din Gizeh(capul faraonului Keferen),statuia lui Kefern statuia primarului si cele patru statui gigantice(20 m) din fata templului sau de la Abu-Simbel.

In pictura egipteana capul este vazut din profil,ochiul din fata,iar toracele este vazut tot din fata.

Pentru a-si continua viata si dupa moarte defunctul trebuia sa fie insotit de ceea ce il inconjurase in viata terestra. Din orice punct de vedere civilizatia egiptana a fost cea mai infloritoare civilizatie din bazinul Marii Mediterane,inaintea civilizatiei elelne si romane.


_______________________________________
Ea un inger ce se roaga
    El un demon ce viseaza       
       Ea o inima de aur
           El un suflet apostat

pus acum 16 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la