EGIPTUL ANTIC
Listă de discuţii pentru cei pasionaţi de Egiptul antic.
Lista Forumurilor Pe Tematici
EGIPTUL ANTIC | Reguli | Inregistrare | Login

POZE EGIPTUL ANTIC

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
sexy_andrea2006
Femeie
22 ani
Sibiu
cauta Barbat
22 - 48 ani
EGIPTUL ANTIC / Arhitectura / Casele si Palatele Moderat de ReLu, ankhem
Autor
Mesaj Pagini: 1
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Palatele erau cele mai mari şi mai impunătoare construcţii din întregul Regat. Din păcate, despre cel mai mare palat (cel de la Pi-Ramses) care a fost construit în tot Egiptul antic nu avem prea multe informaţii. Din descrierile contemporanilor se pare că palatul de la Pi-Ramses  era foarte admirat. Un alt palat regal a fost descoperit în Deltă, la Quantir, un sat aflat la 25 de kilometri de Pi-Ramses. ÃŽntre Egipt şi Fenicia Ramses a construit un palat (se pare că a fost construit pe când Ramses îşi aştepta logodnica, pe fiica regelui hitit), care mai apoi a fost dedicat lui Maetnefrure, soţia sa hitită. Fiecare dintre cele patru părţi ale cetăţii se afla sub patronajul unei divinităţi: Amon păzea occidentul, Setekh sudul, Astartea Levantul şi Uadjit nordul.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
La vest de Teba, Ramses al III-lea aveau un palat pe care l-a numit „casa bucurieiâ€Â?  şi ale cărui vestigii au fost salvate şi studiate de arheologii Institutului Oriental din Chicago.  Faţada era decorată cu basoreliefuri ce indicau vitejia lui Ramses, care îşi ucidea duşmanii cu o singură lovitură de măciucă. Urmau apoi scene din viaţa de zi cu zi, în care faraonul era înfăţişat urcat pe carul său şi însoţit de întreg alaiul roial. ÃŽmpreună cu Curtea sa, asista la exerciţiile celor mai buni soldaţi.Pe mijlocul acestei faţade era balconul regal, unde îşi facea apariţia faraonul, când avea ceva de vorbit supuşilor lui. Acest balcon era frumos decorat şi susţinut de patru colonete zvelte în formă de papirus. Balconul comunica cu saloanele regale. Acestea aveau în mijloc încăperi cu coloane, printre care cea mai importantă fiind sala tronului, camera regelui şi camera de baie. Această parte centrală era izolată de apartamentele reginei, printr-un vestibul. Apartamentul reginei cuprindea mai multe camere şi săli de baie, decât cel al faraonului. Legătura între încăperi era asigurată de coridoare lungi şi drepte, care pe langă faptul că asigurau o trecere rapidă şi uşoară dintr-o parte în alta, asigurau şi supravegherea incintei.Decoraţia interioară a sălii tronului era, se pare, mult prea simplă pentru ce am fost obişnuiţi din partea egiptenilor. Faraonul era reprezentat peste tot, stând doar în picioare, sub forma unui sfinx, iar duşmanii Egiptului sunt reprezentaţi legaţi în faţa „zeului pe pământâ€Â?. Suprafaţa exactă ocupată de locuniţa regală, surprinzător, nu este prea mare. Latura suprafeţei locuinţei regale, care era un pătrat, nu avea nici măcar patruzeci de metri. Acest lucru ne duce cu gândul la faptul că faraonul nu îşi petrecea prea mult timp aici, „căci avea palate şi in alte locuri.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
un lucru deosebit de important care trebuie mentionat in legatura atat cu casele, cat si cu palatele este ca ele, spre deosebire de morminte, nu au fost construite din piatra sau granit. ele erau construite din caramizi de pamant. egiptenii erau de parere ca acele locuinte, spre deosebire de "locuintele de veci" nu trebuiau sa dureze pentru o vesnicie, ci doarpentru o viata de om.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Casele egiptenilor difereau de la o categorie socială la alta. Casele oamenilor din clasa medie sau modestă, erau case simple, modeste, în timp ce casele persoanelor importante, a marilor persoane ale vieţii publice se întreceau în frumuseţi, iar unele chiar imitau luxul şi confortul locuinţelor regale. Aceste case, de oameni importanţi, ocupau uneori  suprafeţe de până la un hectar, sau chiar mai mult şi erau înconjurate de un zid mare, gros şi înalt. Accesul către locuinţa stăpânului se făcea pe poarta principală. Alte porţi, mult mai mici şi neimpunătoare, asigurau accesul către celelalte părţi ale grădinii. Aceste locuinţe semănau mai degrabă cu nişte mini-temple. Faţada era precedată de un portic cu coloane papiriforme, iar arhitrava suporta o cornişă decorata cu frunze de palmier. Uşa de la intrare era încadrată cu pietre mari şi pragul de sus decorat cu frunze de palmier.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
O idee mai amplă despre felul în care arătau casele ne putem face datorită picturilor cu care stăpânii îşi împodobeau locuinţele funerare. ÃŽn interior, lucrurile stau cu totul diferit faţă de exterior. Din pridvor se intra într-un vestibul, din care mai apoi în sălile de primire. Acoperişul sălilor de primire era susţinut de coloane. Din vestibule se poate intra în nişte vestiare, în care s-au găsit mai multe cutii despre care se crede că au deservit ca dulapuri de rufărie sau haine. Restul clădirii este ocupat de apartamentele, sălile de baie şi camerele de distracţie ale stăpânilor. Pereţii băilor erau acoperiţi cu piatră, iar într-un colţ era aşezată o pitră, din spatele căreia un servitor arunca apă peste cel care se îmbăia.  După ce îşi termina baia, stăpânul putea alege să se aşeze pe un scaun unde urma să fie fricţionat.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Fiecare casă care se respecta câtuşi de puţin, avea în împrejurimi mai multe ***ţi. Aceste ***ţi cuprindeau anexele gospodăreşti. Hambarul, în formă de stup este amplasat singur, într-o curte, pe când celelalte anexe, precum coteţele (de păsări sau animale,) grajdurile, se aflau toate în aceeaşi curte, şi sunt amplasate întotdeauna spre nord. Către est, de obicei erau înşirate bucătăria, brutăria şi simplele case din cărămidă ale servitorilor. Accesul servitorilor în casa stăpânilor era asigurat de o uşă mică de serviciu.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Casele clasei mijlocii erau de obicei cu mai multe etaje. Acoperişul avea rol de hambar.Accesul în casă se făcea pe o uşă mică situată într-un colţ şi care era încadrată de doi uşori şi o bârnă de piatră. Pereţii, în funcţie de marimea lor puteau să aibă două, patru sau chiar opt ferestre acoperite de jaluzele cu rol de a proteja locatarii de căldură şi praf.Camerele de la parter, în general sunt destinate meşteşugului. Ne sunt redate picturi din care reiese clar cum femeile torceau, în timp ce bărbaţii lucrau la războuil de ţesut, iar în camera vecină unii macină grâul şi  alţii prepară pâinea.Uşa era sculptată direct în lemn, iar pereţii, în ciuda faptului că obiceiul le-o cerea, erau simplii, neîmpodobiţi cu picturi. La etajul al doilea încăperile erau aşa de mici în înalţime, încât persoanele care intrau aici atingeau cu uşurinţă tavanul. Aceste încăperi erau destinate toaletei stăpânilor.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Casele servitorilor erau formate de cele mai multe ori din patru odăi, un antreu, o sală centrală, al cărei acoperiş era susţinut de un pilon, iar în fund era bucătăria şi încă o cameră. Toată familia unui servitor se îngrămadea în acest spaţiu, destul de mic de altfel, pe care uneori îl şi mai împărţeau cu animalele. Accesul pe acoperiş se realiza cu ajutorul unei scări. Apa potabilă era scoasă, de obicei dintr-un puţ de piatră

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
Nu este deloc exclus ca o asemenea locuinţă să fi fost împarţită de două familii.

_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
Dani
Avansat

Din: Tg-Mures
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 346
palatele dar si casele care se respectau catusi de putin aveau cate o gradina.Grădinile erau împărţite în pătrate şi dreptunghiuri prin cărări care erau perpendiculare una pe cealaltă.La vechii egipteni nu se putea închipui o grădină care să nu aiba un bazin cu apă. Acest bazin, de regulă avea o formă dreptunghiulară şi
era realizat în totalitate din zidărie. După ce era umplut cu apă, suprafaţa sa era înţesată cu nuferi, iar raţele se scăldau în voie. ÃŽntr-un colţ era barca, gata gata parcă să plimbe stăpânul la orice oră din zi sau noapte.
Cei mai respectaţi arbori erau sicomorul, care se înălţa la porţile cerului, şi salcia, arborele care crescuse în jurul sicriului lui Osiris.


_______________________________________
"Vorbele tale sunt ca un bazait de musca in urechile mele."

pus acum 18 ani
   
just_me_oana
Moderator

Din: maybe from heaven...or hell?
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 236
Încă din cele mai vechi timpuri arta egipteană[1] a fost una dintre cele mai originale. Originile ei le găsim în preistorie şi protoistorie. Egiptul antic înconjurat de Marea Mediterană, deşert şi Marea Roşie, a fost foarte rar atacat de duşmani. Izolarea, dezvoltarea economică şi socială lentă precum şi păstrarea tradiţiilor locale fac ca civilizaţia şi arta egipteană să reziste de-a lungul timpului. Aceasta explică faptul că arta egipteană nu are influenţe din afară.
Piramidele lui Keops, Kefren şi Mikerinos
Piramidele lui Keops, Kefren şi Mikerinos

Conservatoare, evoluând foarte puţin în timp, arta egipteană, şi-a păstrat trăsăturile specifice, fiind profund ataşată puterii faraonului. În Egipt, faraonul, reprezintă puterea absolută în stat. Lui i se atribuie calităţi supranaturale şi originie divină. În timpul vieţii, faraonul este fiul zeului soare, iar după moarte este conducător suprem al armatei, al cultului, conduce ritualurile sacre şi este judecător şi legiuitor. În religia egiptenilor se găsesc sute de zei, deoarece este politeistă. Egiptenii, considerau că zeii au creat lumea, iar viaţa lor pe pământ este coordonată de ei. Cultul zeilor se oficia prin ritualuri secrete de către preoţi în lăcaşuri de cult numite temple. Fiind cei mai credincioşi oameni din antichitate, egiptenii credeau atât în zei, dar şi în viaţa de apoi. Egiptenii credeau că viaţa este veşnică, continuând şi după moarte, pentru ei moartea era o trecere într-o altă viaţă. În antichitate, egiptenii considerau că omul este alcătuit din trup ca fiind partea materială, şi suflet(Ka), partea spirituală. Astfel se considera că, sufletul se eliberează de trup şi continuă să trăiască liber, prin moarte întorcându-se, în fiecare dimineaţă în trup, după o călătorie făcută noaptea în lumea nopţilor. Pentru a trăi veşnic trupul era îmbălsămat şi adăpostit în "casele pentru enternitate" în care se aflau şi statuile defuncţilor.

Arta egipteană, are un profund caracter religios şi funerar, acesta regăsindu-se în arhitectură, sculptură şi pictură. Arta egipteană, este o „artă de curte”, prin care faraonul îşi arată puterea şi bogăţia lui. Astfel, putem întâlni construcţiile uriaşe ridicate şi statuile faraonilor şi ale zeilor supradimensionate. Datorită conservatorismului artei egiptene, fiind respectate anumite reguli ce limitează libertatea de creaţie a artiştilor, aceasta are o evoluţie lentă.

Arhitectura

Arhitectura religioasă şi funerară reprezintă cea mai importantă secţie din arta Egiptului antic. Aceasta cuprinde morminte, temple de cult şi funerare.

Templele de cult există în fiecare oraş, fiind închinate unui singur zeu(sau faraon). În templu se găsea statuia zeului, şi tot aici era locul pentru oficierea ritualurilor de cult, făcute de preoţi şi Marele Preot. Templele sunt construite în plan rectangular şi sunt formate din mai multe camere. La intrarea în templu, se găsesc doi piloni în formă de piramidă. La intrare observăm o alee de acces cu statui de sfincşi iar lângă intrarea principală, un Obelisc pe se observă hieroglife, ce ne dezvăluie viaţa zeului.
Mikerinos şi regina sa.

Templul are o poartă îngustă şi înaltă, pe care dacă o treci descoperi o curte interioarăcu altare de rugăciune aflate în coridoare acoperite şi susţinute de coloane. Pentru a aduce ofrande şi a se ruga zeilor, credincioşii au acces numai în această curte. După curtea interioară, ajungem în sala hipostilă ce are multe coloane uriaşe ce sunt decorate cu picturi, sau hieroglife. Sanctuarul este format din mai multe camere şi coridoare secrete. Statuia zeului poate fi găsită în cea mai îndepărtată şi întunecoasă dintre acestea. Templul de cult este o construcţie de mari dimensiuni, fiind construit pe baza sistemului stâlp-grindă. Acest sistem era cel mai des folosit de constructorii din antichitate. Costructorii egipteni nu foloseau arcul sau bolta. Coloana egipteană este constituită din piatră, are o înălţime impunătoare şi are rol de susţinere dar şi decorativ prin forma specială a fusului sau capitelului. Fusul coloanei are formă cilindrică, iar suprafaţa este netedă sau fasciculată imitând tulipini de flori. Culorile folosite pentru coloane sunt:roşu, albastru, verde sau galben. Pe coloane se observă hieroglife iar capitelurile au formă fie de plante ce se găsesc prin zonă(lotus, palmier), fie reprezintă capete de zeiţe(Hator şi Isis).

Mormintele sunt cele mai importante deoarece acestea sunt considerate de egipteni "locuinţe pentru eternitate", folosite ca adăpost în viaţa veşnică. Ele sunt construite diferenţiat în funcţie de poziţia socială a defuncţiilor. Astfel exsistă mastabale şi piramide. Mastabalele sunt construite în plan simplu, rectangular, pentru oameni bogaţi şi clasele conducătoare. Ele sunt împărţite în două zone: terestră, şi subterană. În zona terestră se află camera ofrandelor unde se face oficierea ritualurilor de cult, şi serdapul unde se găseşte statuia defunctului. Zona subterană este formată din camere mortuare unde sunt aşezate sarcofagele defuncţiilor şi coridoare de acces.

Piramidele sunt construite pentru faraoni şi familiile lor. Materialul folosit pentru construcţia fiind piatra. Piramidele, în interiorul lor sunt formate din mai multe spaţii, astfel în acestea se găsesc: camera ofrandelor, serdapul şi camere mortuale iar în partea subterană a piramidei întâlnim nenumărate coridoare, sau camere mortuare separate la care se ajunge greu. Piramidele erau construite încă din timpul vieţii defuncţiilor. Prima piramidă construită a fost în trepte şi a aparţinut faraonului Djeser de la Sakkarah, urmând apoi forma romboidală, şi apoi forma de piramidă propiuzisă.

Templul funerar este o construcţie de mari dimensiuni şi foarte complexă. Acesta are rol de templu de cult(dar şi de mormânt în subteran). Templele sunt construite pentru faraoni şi familiile lor, ele putând fii săpate fie parţial în stâncă şi se numesc semihipogee, sau integral în stâncă, numindu-se hipogee. Arhitectura egipteană, mai cuprinde pe lângă tipurile de construcţii descrise mai sus şi altele cum ar fi: palate, case particulare, forturi de apărare etc.. La construirea acestora s-au folosit cărămizi uscate la soare nerezistente de-a lungul timpului. Aceste tipuri de construcţii sunt amintite în textele hieroglife.

Sculptura

Sculptura fiind o secţie importantă a artei egiptene, este formată din basoreliefuri, altoreliefuri şi realizatea statuilor de mari şi mici dimensiuni. Materialele folosite pentru sculptură sunt: piatra, lemnul şi metalul(aur;argint). Şi sculptura respectă regulile stricte ale egiptenilor, fiind realizată în aşa fel încât să exprime trăsăturile specifice egiptene. Credinţa în zei şi viaţa veşnică, au determinat regulile stricte cum ar fi: hieratismul, frontalismul şi supradimensionarea.
Scribul

Egiptenii considerau că în pragul morţii, sufletul este judecat de zei după faptele bune sau rele din timpul vieţii de pe pământ şi în funcţie de acestea, acesta poate să ajungă în lumea veşnică. Ceremonialul funerar are 3 momente importante: momentul de aşteptare a judecăţii când corpul este încremenit cu privirea fix înnainte; al doilea este momentul deschiderii gurii pentru ieşirea sufletului şi captarea energiei sacre folosită în vederea trecerii în viaţa veşnică; al treilea moment fiind păşirea cu piciorul stâng în viaţa veşnică.

Hieratismul ne prezintă calmul şi liniştea, lipsa de expresivitate a chipurilor exprimând astfel delimitarea personajelor de viaţa pământeană şi aşteptarea dreptului la nemurire. Acest canon se realizează prin încremenirea trupurilor şi lipsa de expresivitate a chipurilor, acestea fiind exectuate în aşa fel încât bărbia să fie uşor ridicată, calota craniană lăsată pe spate, ochii măriţi şi privirea aţintită spre orizont.

Frontalismul exprimă vederea frontală, din faţă a personajelor realizate. Astfel, o statuie tritidimensională, te obligă să s-o priveşti frontal pentru a înţelege semnificaţia ei. Astfel de statui înfăţişază personaje(zei,faraoni) în picioare sau stând fiind simetrice. Simetria se realizează prin aşezarea formelor anatomice identic de o parte şi pe alta a unei axe de simetrie dusă ipotetic de la baza nasului la sol. Cu toate acestea, simetria este relativă pentru că nu se poate realiza o identitate absolută între cele două părţi. Majoritatea statuilor egiptene realizate reprezentând personaje cu braţele lipite de corp şi cu pumnii strânşi prezintă o asimetrie în cazul piciorului stâng care face pasul spre înnainte în relaţia cu piciorul drept. O altă asimetrie poate fi observată în cazul când unul din braţe poate fi adus în dreptul inimii nemaifiind simetric cu celălalt. În pictură şi relief, frontalismul este realizat diferit: capul şi picioarele sunt reprezentate din profil, iar umerii, pieptul şi ochiul sunt văzute frontal.
Masca lui Tutankamon


Supradimensionarea se realizează prin reprezentarea zeilor şi a faraonilor mai mari decât celelalte personaje pentru a exprima sacralitatea lor. Atât statuile cât şi relieful este realizat pentru a decora pereţii mormintelor, templelor, sau palatelor regale. Compoziţiile sunt sub formă de frize, iar tematica este diversificată, astfel încât alături de procesiuni religioase sau funerare, ritualuri sacre şi de înmormântare pot apărea, subiecte din viaţa de zi cu zi(scene de muncă, vântoare etc.). În perioada Regatului Nou, sculptura egipteană exprimă rafinament şi eleganţă prin stilizări şi deformări anatomice, cum ar fi: prognatism accentuat, susţinerea exagerată a gâtului, proeminenţa abdomenului, fragilitatea şi lungirea membrelor. Câteva exemple pot fi: Statuia faraonului Kefren, prinţul Rahotep şi soţia sa, Scribul, Portretul lui Nefertiti, masca de aur a lui Tutankamon etc..
Pictura

La începutul artei egiptene, pictura se confunda cu relieful, dar pe parcurs pictura murală devine o secţie importantă, de mare amploare, luând locul acestuia. În decorarea pereţiilor de morminte, temple sau coloane. Tehnica frescei este folosită des, iar scenele sunt aşezate în frize pe tot peretele, de la sol, la tavan. Tematica e bogată variată cu scene din viaţa coditiană(banchete, dansuri, petreceri sportive, etc.) sau ritualuri de cult şi înmormântare. Şi în pictură se foloseşte legea frontalismului, şi uneori a hieratismului. Personajele sunt statice sau în mişcare, încadrate în peisaj, sau aşezate pe etaje sugerând adâncimea. Formele din desen sunt delimitate cu o linie neagră, accentuată, iar culorile sunt fără nuanţări, uniforme. Atât în relief cât şi în pictură există o diferenţă între simplitatea şi schematismul reprezentărilor umane şi corectitudinea şi în mulţimea detaliilor în realizarea animalelor. În Regatul de Mijolc, apar elementele simbolice sau magice şi diversificarea paletei cromatice, astfel pictura realizându-se prin folosirea culorilor primare, complementare, contraste închis-deschis şi griui colorate. O altă remarcă, ar fi că în Regatul Nou când fresca era dominantă în decorarea templelor, mormintelor, sau palatelor observăm modificarea culorilor, acestea devenind mai transparente, nuanţate determinând o picturalitate deosebită în raport cu cele de până acum. Exemple de freşte:Gâştele de la Meidum, Pisica la pândă, Coţofana, Muzicienele, Dansatoare, Freştele de la Beni-Hassan etc.


_______________________________________
Ea un inger ce se roaga
    El un demon ce viseaza       
       Ea o inima de aur
           El un suflet apostat

pus acum 16 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la