EGIPTUL ANTIC
Listă de discuţii pentru cei pasionaţi de Egiptul antic.
Lista Forumurilor Pe Tematici
EGIPTUL ANTIC | Reguli | Inregistrare | Login

POZE EGIPTUL ANTIC

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Ela 22 Cluj Profile
Femeie
22 ani
Cluj
cauta Barbat
22 - 48 ani
EGIPTUL ANTIC / Religia Egiptului antic / Literatura Egipteana Moderat de ReLu, ankhem
Autor
Mesaj Pagini: 1
Sethesh
Husband of Nephthys

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 68
Literatura egipteană

  ÃŽn decursul istoriei, puţine au fost civilizaţiile, ca cea egipteană, cărora le-a plăcut să scrie atât de mult. Caracterul decorativ al scrierii hieroglifice şi asemănarea sa cu pictura  au făcut din ea un mijloc natural pentru ornamentaţie. De aceea în temple şi în morminte greu se poate găsi un perete care să nu poarte inscripţii hieroglifice; chiar obiectele uzuale ale vieţii cotidiene –ca ustensile de toaletă, cutii, biju-terii, arme- au scrise pe ele nume, urări sau cartuşul faraonului în vremea căruia au fost făcute. Pe de altă parte materialul pe care se scria era ieftin şi la îndemână.
  Dar ceea ce ne-a rămas din literatura egipteană nu este decât o minimă parte din imensa masă de scrieri pe care vremurile, apa, umezeala vremii şi insectele le-au distrus.
  Cele mai vechi texte sunt desigur cele religioase.



                                      I. Literatura magică

  a) Textele Piramidelor
  Literatura egipteană începe cu Textele Piramidelor, aflate în camerele unde era depusă mumia faraonului sau pe culoarele piramidelor, din vremea regelui Unas(Onnos), care a domnit în dinastia a V-a(circa 2400 î. H.), până la sfârşitul dinastiei a VI-a, în timpul lui Pepi(Phips) al II-a. Aceste texte au fost găsite de marele egiptolog A. Mariette şi publicate pentru întâia oară de G. Maspero.
Au mai fost aflate texte în piramidele reginelor din Pepi II şi în aceea a regelui efemer Ibi(din dinastia a VIII-a, în jurul anului 2200 î. H.).
  Textele Piramidelor sunt o colecţie de scrieri care se împart în descântece ce nu au de obicei nici un titlu, cu excepţia descântecului 355 care are drept titlu Des-chiderea porţilor cerului. Aceste cântece se foloseau în ritualurile de aducere de jertfe sau la înmormântare, se pronunţau de către preotul recitator la riturile de purificare, tămâiere, îmbrăcare, ungere cu pomezi parfumate sau la prinoase de mâncăruri. Fiecare descântec este precedat de enunţul scris: cuvinte de spus. Dacă aceste descântece, care se foloseau în acţiuni magice foarte felurite, au fost scrise în epoci diferite, toate însă erau destinate ritualurilor săvârşi-te de faraon sau pentru faraon, căci el singur în primele dinastii –până la dinastia a VI-a- putea avea o legătură directă cu zeii. De abia după faraonul Pepi II soţiile faraonului puteau să pronunţe asemenea des-cântece adresate direct zeilor, sau să spună versete magice în numele lor şi, tot în vremea lui, marii dregători, care îşi aveau mormintele în jurul pirami-dei regale, au putut să aibă legături directe cu zeii      –fără intermediul faraonului-  recitându-se în numele lor versetele magice care le dădeau viaţa veşnică întocmai ca şi numele faraonului.
  Textele Piramidelor sunt scrise într-o epocă în care ortografia nu era fixată, dar ea era deosebită mult de cea din Imperiul Vechi prin tendinţa de a elimina din scris tot ce este chip de om, dar şi chip de animal deseori, de teamă ca aceste desene să nu prindă viaţă, să devină însufleţite şi să facă vreun rău faraonului răposat şi înmormântat în piramidă.
  De multe ori aceste desene, reprezentând oameni sau animale, erau alterate sau reprezentau o parte din animal sau om din aceeaşi teamă magică.
  Din punct de vedere formal Textele piramidelor se deosebesc în aşa-zisele texte-tu(unde descântecul este oarecum dictat faraonului dictându-i-se ce să zică: vei face aşa, vei vorbi aşa) de aşa-zisele texte-eu(în care răposatul vorbeşte la persoana întâi singular). Dar sunt şi descântece în care se vorbeşte la persoana a III-a singular(acest Unas) arătându-se ce să facă sau ce să rostească el. Poate aceste descântece la persoana a III-a singular sunt o măsură de asigurare pentru a împiedica folosirea de către alţii decât faraonul a textului. ÃŽn general textele-tu conţin dispoziţii asupra actelor de făcut în cursul unui descântec, de pildă culcă-te pe pământ înaintea lui, ţine în mâna stângă, apoi ele cuprind texte funerare pe care fiul faraonului trebuie să le recite la mormântul tatălui său pentru îndumnezeirea, prefacerea în zeu a trupului mort al regelui.
  Dar în aceste texte-tu se vădeşte o epocă mult mai veche decât aceea când trupul era îngropat într-un mormânt de piatră, aceea când leşul era băgat în nisipul pustiului. Citim astfel: Tatăl meu! Scoală-te în sus! Primeşte această apă a ta!… Scutură nisipul dinaintea feţei tale! Ridică-te de pe partea stângă şi reazemă-te pe partea ta dreaptă.(Textele Piramidelor nr. 1877/1878). Apoi oasele celui răposat, risipite şi lipsite de carne, trebuiau adunate la un loc, deci nu se cunoştea mumificarea atunci când aceste Texte ale Piramidelor au fost scrise, ele datează cu secole înainte de prima dinastie.
  ÃŽn aceste descântece se menţionează adesea citate din vechi mituri. De exemplu: Când cerul nu atârna încă, când pământul nu era, când oamenii nu fuseseră încă zămisliţi, când zeii nu se născuse încă (Textele Pi-ramidelor nr. 1466) faraonul mort afirmă că el exista deja. ÃŽndeobşte faraonul decedat(după dinastia a VI-a şi marii dregători, soţiile faraonului, mai apoi în Impe-riul de Mijloc şi oamenii înstăriţi şi scribii) devine părtaş în Textele Piramidelor, la destinul regelui-zeu Osiris, la moartea şi la învierea sa de către soţia sa Isis, apoi la domnia sa peste lumea de apoi.
  Dar alături de această devenire divină osiriană se poate distinge în Textele Piramidelor şi o altă dumne-zeire, mai înaltă, a faraonului răposat care devine, după moarte, tovarăş al stelei Orion, al stelei Sothis (numită de greci câinelui şi Sirius, în egipteană Sotpet), al Luceafărului de dimineaţă, ori al stelei nemuritoare din partea de miazănoapte a cerului.
  Oricare ar fi modul de îndumnezeire al faraonului răposat, el va călători cu o barcă solară a lui Ra către ţara de apus –Ţara vieţii(Tu trebuie să te aşezi pe tro-nul lui Ra ca să dai porunci zeilor. Căci tu eşti cu adevărat Ra.). Desigur destinul stelar al faraonului după moarte –care reprezintă doctrina şcolii din Heliopolis- contrazice în texte destinul osirian al faraonului după deces ca rege al lumii de apoi şi mai ales ca rege al infernului, al lumii subpământene. Şi o serie de descântece afirmă, contrazicând destinul osirian de rege al Infernului pentru faraonul răposat: Urâciunea sa este pământul, el nu merge la Geb (Textele Piramidelor).  Renaşterea după moarte este sigură pentru faraon, fie că se identifică cu zeul Osiris, fie cu zeul Ra, ca fiu al zeiţei Nut.


_______________________________________
"Daca raul nu exista, nu ar fi fost nici o primejdie, si deci nici un temei pentru Intelepciune!"

pus acum 18 ani
   
Cleopatra VII
Membru

Din: timisoara
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 80
nu se intelege mai nimic din ce ai scris

_______________________________________
Este de o mie de ori mai bine sa fi optimist si sa te inseli,decat sa fi pesimist si sa ai dreptate.-Jack Penn-

pus acum 16 ani
   
Neferneferuaten
Incepator

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 95
Cea mai importanta Carte este ''Cartea pentru a face sa apara Ziua'' aceeasi cu ''Cartea Egipteana a Mortilor'' care cuprinde istructiuni precise asupra calatoriei in Lumea de Dincolo, rugaciuni, formule, nume speciale si Confesiuni Negative (declaratiile de nevinovatie pe care le spune mortul)

pus acum 12 ani
   
Neferneferuaten
Incepator

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 95
CARTEA PENTRU A FACE SA APARA ZIUA  ( CARTEA EGIPTEANA A MORTILOR)     



                               Introducere
       
       '' Cartea Egipteana a Mortilor '' este o selectie din alte carti: '' Textele sarcofagelor'' , provenita la randul ei din '' Textele piramidelor''.
         '' Cartea Pentru a Face sa Apara Ziua'' este nu numai un ghid , ci si un manual, cuprinzand indicatii precise asupra calatoriei in Lumea de Dincolo si a modului in care se poate scapa de pericolele ce il ameninta pe raposat.   

        Dupa ce a fost omorat, Osiris Ani a devenit domn si stapan in Lumea de Dincolo si judecator suprem pe Taramul Mortilor. 
        In Carte descoperim un Osiris fantomatic, in postura mumiei, infasat, teapan, inert.   
        Caracterul singular si derutant al Cartii rezida tocmai din aceasta asociere in persoana lui Osiris a doua elemente, aparent incompatibile, dintre care unul este viata, iar celalalt moartea.

       In ciuda titlului Cartii, inca de la primele capitole deslusim un optimism nedisimulat in fata mortii.
     
      Cunoasterea se face prin revelarea Adevarului, transcendent in esenta, iar asta se intampla numai prin revelarea divinitatii!

     Moartea nu este o amenintare, ci doar o trecere spre o alta viata. Cu cat memoria este mai fidela in legatura cu cele invatate im timpul vietii, cu atat sansa raposatului de a ajunge in ''adevarata lumina'' este mai reala.

     Citind textele Cartii suntem propulsati intr-un univers populat de suflete-pasari care sageteaza spatiile albastre si zei-stele care isi supravegheaza ''rotirile'' dupa ''ritmurile timpului''.

      Re este zeul suprem. El este copil dimineata si, negandu-se pe sine, ajunge seara la desavarsire.

     Viata pamanteana este este o experienta pregatitoare vietii vesnice care incepe odata cu trecerea pragului si renasterea prin moarte. Promisiunea cea mai pregnanta si cea mai dorita este Libertatea.
     Prin Libertate se intelege posibilitatea de a putea ''intra si iesi'' ori de cate ori am dori , sa putem accede la ''adevarata lumina''. 
     Caile prin care se poate accede la acest nivel vor fi prformante meritorii ale fiecarui individ in parte!

     Odata ''pragul'' trecut, singurele arme de care vom dispune in fata pericolelor care ne vor pandi vor fi ''cuvintele de putere'' si fireste, memoria.

     In Carte se vorbeste despre inima ''ib'' si inima ''hati'' ca despre doua aspecte complementare, avand functii si origini distincte. Inima ib vine de la Nut, Cerul, pe cand inima hati provine de la Geb, Pamantul. In trmeni actuali cele doua notiuni ar putea defini constientul si subcostientul.
      Judecata raposatului are loc in marea Sala Dubla a lui Maat, Adevar si Dreptate. ''Cantarirea inimii'' se face in fata a 42 de judecatori.

     Tara, orasul, casa-cele cu adevarat reale se afla Dincolo.
      Viata trecatoare nu poate fi viata insasi.
     Fiecare om are deplina libertate de a dobandi nemurirea.


pus acum 12 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la