Sethesh
Husband of Nephthys
Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 68
|
|
Totuşi majoritatea zeilor poartă apelaţii ce explică o anumită calitate a lor: Horus „cel îndepărtatâ€Â?, Neith „cea teribilăâ€Â?, Sekhmet „cea puternicăâ€Â?(fiind închipu-ită sub trăsăturile unei leoaice), Thot „mesagerulâ€Â?, Isis îşi trage numele de la tronul pe care îl închipuie iniţial, Hathor înseamnă „casă a lui Horusâ€Â? (fiind o zeiţă a cerului care dă adăpost ereticului Horus). Toţi aceşti zei sunt creaţi, zămisliţi(nu zeu necreat ca în creştinism) şi sunt muritori întrucât mormântul lor este în Egipt. Egiptenii credeau că zeii lor au domnit înaintea regilor peste pământul lor. De fapt societatea zeilor este suprapusă societăţii umane în condiţiile egiptene, trăind în acelaşi fel ca şi ea. Căci egiptenii au imaginat pe zei după asemănarea lor şi au proiectat pe un plan superior fiinţe şi căpetenii idealizate. ÃŽn teorie zeii i-au precedat pe pământ pe oameni şi au des-coperit creaturile făurite de ei oamenilor, mijlo-acele de trai şi binefacerile unei organizaţii sociale. După tradiţiile egiptene, dinastiile divine ale zeilor au domnit în Egipt înaintea faraonilor şi zeii ar fi fost primi locuitori ai Văii Nilului. Zeii era în epoca predinastică zei ai unui oraş, ai unei regiuni pe care o apărau, erau zei locali ai unei nome doar (n t r n w t. j), legaţi de un loc precis dar reunind în ei toate funcţiunile şi toate competenţele. Pe de altă parte zeii, într-o altă epocă, se specializea-ză, devin stăpâni ai unei activităţi aparte; de exemplu zeiţa Sekhmet, cu chip zoomorf de leoaică, devine zeiţă a războiului, ca şi Neith, sau Ptah este zeu al meşteşugurilor, Isis a activităţilor vrăjitoreşti (magice). Zeii se arată oamenilor şi Herodot ne asigură că Perseu, o divinitate egipteană căreia îi dă un nume grec (probabil Ptah), li s-a arătat adesea. Desigur, fiind vorba de un templu situat în Egiptul de Sus, lângă Teba, la Chemnis, adică aproape de deşert, fenomenele de miraj, de fata morgana sunt foarte frecvente şi pot explica asemenea apariţii care, dealt-fel, joacă în istoria religiilor un rol nemărginit de mare fiindcă conving de existenţa zeilor şi a lumii lor. Orice divinitate egipteană deci se poate figura în picturi, statui, medalioane astfel: 1.Forma sa iniţială: animal, plantă, obiect în care rezidă mana, „puterea sacrăâ€Â?. Aşa este, de pildă, trunchiul lipsit de ramuri ce-l figurează pe Osiris, nodul lui Isis, eretele lui Horus, câinele sau şacalul lui Anubis, berbecul lui Amon sau al lui Khnum, crocodilul lui Sobek, vaca lui Hathor, săgeţile lui Neith, fulgerul lui Min. 2. Printr-un chip hibrid unde animalul, ori obiectul este combinat cu un chip uman. De obicei corpul uman este complet dar capul este al unui animal sau închipuie un obiect. Aşa ne apar corpurile lui Horus, Thot, Anubis, Khnum, Seth, Hathor având, respectiv, un cap de erete, de ibis, de maimuţă, de berbec, de câine, de vacă. 3. Sub o formă cu totul umană, în care animalul sau obiectul nu mai este vizibil. Totuşi un detaliu din costumul lor, din cununa lor are legătură cu persoana zeului. Astfel Osiris se reazemă pe un trunchi de copac(în mitul lui Osiris se poate înţelege ce înseamnă acest trunchi de copac ce a cuprins, crescând, chivotul în care se afla trupul lui Osiris, găsit de Isis în oraşul proto-fenician Byblos), apoi Isis ţine în mâna sa un nod, Amon are nişte mici coarne în jurul urechilor, Isis şi Hathor au coarne de vacă.
_______________________________________ "Daca raul nu exista, nu ar fi fost nici o primejdie, si deci nici un temei pentru Intelepciune!"
|
|