EGIPTUL ANTIC
Listă de discuţii pentru cei pasionaţi de Egiptul antic.
Lista Forumurilor Pe Tematici
EGIPTUL ANTIC | Reguli | Inregistrare | Login

POZE EGIPTUL ANTIC

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Alexandra21 la Simpatie.ro
Femeie
21 ani
Calarasi
cauta Barbat
23 - 52 ani
EGIPTUL ANTIC / Religia Egiptului antic / Basmele si povestirile egiptene Moderat de ReLu, ankhem
Autor
Mesaj Pagini: 1
giovanna
Incepator

Din: Timisoara
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 79
Basmele şi povestirile erau în Grecia veche, ca şi pentru noi astăzi, doar un simplu divertisment. În Egipt, dimpotrivă, ele erau considerate opere literare importante, constituind una din părţile cele mai însemnate ale literaturii egiptene. Cât priveşte puzderia de basme şi de povestiri fantastice, trebuie să admitem că şi ele îşi au obârşia, pe de o parte, în autobiografiile reale sau fictive gravate pe stelele marilor dregători, iar pe de altă parte, în miturile povestite amplu şi cu atâta frenezie de preoţii templelor egiptene. Dar creaţia folclorică a avut un însemnat rol în apariţia acestui capitol al literaturii egiptene, care nu se iveşte la grecii vechi decât foarte târziu.

Într-adevăr, dacă în Herodot se pot citi fragmente de proză narativă cultă, scrierea lui este totuşi doar o relatare istorică în care se inserează destul de rar mici naraţiuni cum ar fi povestea reginei Nitocris sau aceea a lui Rampsinitos, probabil Ramses al III-lea. Tot astfel, proza narativă cultă, reprezentată se basmele şi de povestirile fantastice, nu apare la sumerieni şi nici la asiro-babiloneni. Aşadar, prioritatea vechilor egipteni în acest domeniu este indiscutabilă. Cât priveşte literatura indiană, până în epoca musulmană ea nu oferă povestiri comparabile cu cele egiptene, deşi unele părţi din „Mahabharata” şi „Ramayana”, anterioare doar cu câteva secole erei noastre, cuprind, la fel ca „Iliada şi Odiseea” fragmentele unor povestiri în versuri.

De fapt, egiptenii au inventat un număr însemnat de genuri sau specii literare, care apar pentru prima oară în lume:
1- Nuvela – în prima ei formă, având următoarele exemple: „Prinţesa din Bakhtan” şi „Călătoria lui Uenamon”
2 – Apologul – ilustrat de „Adevărul şi Minciuna”
3 – Basmul fantastic – „Povestea naufragiatului în Insula Şarpelui”
4 – Fabula
5 – Preromanul – reprezentat de „Povestirile lui Setne” în care se pot distinge clar fragmente de roman

În ceea ce priveşte epopeea, ea pare de asemenea a fi o invenţie a scribilor egipteni. Un fapt istoric real, prin exagerarea şi prin înzestrarea lui cu dimensiuni mitice, capătă proporţii de epopee. Astfel, în „Poemul bătăliei de la Qadeş” se poate observa acest proces de epopeizare a istoriei, de hiperbolizare a unui fapt real – lupta regelui Ramses al II-lea împotriva coaliţiei hitite.

Proza seacă din anale sau din cronicile istorice contravine epopeii care se realizează prin eroizarea regelui. Desigur, această ditirambică glorificare a lui Ramses, datorită supuşilor săi, se constată şi în constată şi în uriaşa construcţie a statuilor faraonului, dar şi în fragmentul de epopee care de asemenea îl înfăţişează ca pe un semizeu biruitor împotriva unei oştiri întregi. Concepţia egipteană despre faraon, care prin definiţie era un zeu viu coborât printre oameni, trebuia neapărat să ducă la hiperbolizarea faptelor sale şi deci la o modalitate opusă analelor care nu pot relata decât fapta unui singur om, şi nu ale unui zeu. Procedeul literar aflat la temelia poemelor homerice, ai căror eroi principali sunt fii de zei şi deci părtaşi la natura divină, este şi mai clar perceptibil în „Poemul bătăliei de la Qadeş” unde un zeu biruie o oştire întreagă.

s-a afirmat că leagănul epopeii ai fi în Asia Mică, dar contactele strânse între egeocretani, micenieni, Hitiţi pe de o parte, şi Egiptul pe de alta, dau o nouă perspectivă epopeii. Se ştie că epopeea nu se găseşte în literatura chineză şi japoneză, poate fiindcă ostaşul în vechea Chină şi deci eroul luptător, nu se poate bucura de o adevărată apreciere în lumea învăţaţilor şi literaţilor chinezi. Dar epopeea nu se găseşte nici în vasta literatură ebraică,poate tot din aceeaşi cauză: erou luptător, subiect al epopeii, nu era admirat nici de preoţi, nici de profeţii evrei care au întocmit scrierile biblice. Nu constatăm în epopee niciodată o preamărire a trecutului, căci această glorificare a vremurilor demult apuse ar diminua strălucirea faptelor prezente relatate în epopee, unice şi nemaiîntâlnite în desfăşurarea istorică.

Putem afirma că poezia de dragoste era un gen literar creat de egipteni, căci poezia erotică nu apare la greci decât mult mai târziu, în secolul al VI înainte de Hristos.

În povestirile egiptene proza narativă cultă se găseşte „in nuce”. După cum am arătat, în autobiografii şi în mituri, ea se dezvoltă în chipuri remarcabile. Dar şi în unele texte sapienţiale din Imperiul Vechi se poate constata un cadru narativ, ca şi în scrierile social-politice egiptene, de pildă în „Ţăranului bun de gură”.

Una dintre primele scrieri de proză literară cultă narativă în Egiptul Antic este „Povestea lui Sinuhet” care a avut o largă răspândire în toată Valea Nilului, textul ei fiind studiat în şcoli ca o operă „clasică”.


_______________________________________
The world's a better place when it's upside down

pus acum 16 ani
   
Aton
Administrator

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 2169
Foarte bun materialul. Multumim.

_______________________________________
"Să nu râzi, să nu plângi, nici să nu admiri ci, să întelegi.. "

pus acum 16 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
giovanna mi se pare mie sau tu esti interesata de literatura egipteana?

_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 16 ani
   
giovanna
Incepator

Din: Timisoara
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 79
Sunt interesata de tot ce tine de egipt...dar despre literatura s-a vorbit mai putin...cred. :p

_______________________________________
The world's a better place when it's upside down

pus acum 16 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
din cate stiu eu, deloc
asa ca noile topicuri sunt bine venite


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 16 ani
   
giovanna
Incepator

Din: Timisoara
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 79
Ok 

_______________________________________
The world's a better place when it's upside down

pus acum 16 ani
   
kiky
Incepator

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 6
giovanna mai spune...e foarte interesant!cultura egipteana e cea mai importanta pt mine desigur...si cateva lucruri noi nu strica!

basmele egiptene giovanna mai spune...e foarte egipteana cea mai importanta mine cateva lucruri noi

63.5KB


pus acum 16 ani
   
shishilik
Incepator

Din: Vaslui
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 37
Civilizatia Egiptului antic a impresionat adanc pe toti cei care au intrat in contact cu ea, prin realizarile arhitectonice, prin arta sa atat de desavarsita, dar mai ales prin trecutul sau prestigios. Si cu milenii in urma, filozofii greci au fost intrigati de enigmaticele hieroglife sapate pe coloane, pe obeliscuri, pe statui si pe zidurile templelor.
Dar nici grecii, nici romanii n-au cunoscut sensul acestei scrieri misterioase si nu au putut, prin urmare, afla prea multe despre creatiile literare ale vechilor egipteni. Se stie ca, de abia la inceputul secolului al IX-lea, un invatat francez, Jean Francois Champollion, a reusit sa dezlege taina scrierii hieroglifice, si de atunci au inceput sa fie citite nenumarate opere literare lasate noua de vechiul Egipt, despre a caror existenta se stia din relatarile lui Herodat si Diodor din Sicilia.

              Asa cum s-a remarcat demult, nici un popor din anichitate nu a fost atat de cuprins de “patima” scrisului ca vechii egipteni. Acest fapt se datora in parte si existentei la ei in tara a unui material de scris ieftin si abundent, papirusul, o planta inrudita cu papura de la noi, ale carei tulpini, asezate unele langa altele, erau umezite si batute cu maiul, pana cand se forma o foaie pe care se putea scrie dupa uscare. Pe de alta parte, caracterul decorativ al scrierii hieroglifice si asemanarea sa cu arta picturii o facea sa fie un mijloc natural de ornamentatie. De aceea, in temple si mormite nu se afla aproape nici un perete care sa nu fie acoperit cu inscriptii. Dar, din imensa masa de scrieri egiptene pe papirus nu ni s-a pastrat decat o mica parte, si anume acelea care nu au fost nimicite de vremuri si de climatul umed sau de inundatiile din delta Nilului, adica din partea cea mai populata a Egiptului.

              Cele mai vechi texte literare care ni s-au pastrat sunt asa-zisele Texte ale piramidelor. Versiunile cele mai vechi ale acestora fiind gasite gravate pe peretii launtrici ai piramidelor construite de faraonii din dinastiile a IV a si a VI a. Aceste inscriptii, in cea mai mare parte foarte vechi, se refera exclusiv la soarta dupa moarte a faraonilor si reprezinta descantece si vraji gratie carora faraonul va putea deveni un zeu muritor. Ulterior, aceste formule magice au fost preluate si de nobili, care in timpul dinastiilor a IX a si a XI a au pus sa se scrie multe din aceste texte magice in interiorul sicrielor mari de lemn in care erau inmormantati. Acestea sunt Textele sarcofagelor care cuprind si ele descantece si formule magice pentru a-l feri pe raposat de foame, de sete, de numeroasele primejdii de acolo dar si spre a obtine bucurii, fericire si nenumarate placeri dupa moarte.

              Alte texte din aceeasi sursa si de acelasi gen constituie nucleul unei colectii de scrieri pe care egiptologii au numit-o Cartea mortilor. Aceasta este o colectie de texte eterogene cuprinzand descantece, farmece, formule magice dar si imnuri catre Osiris si Ra, care aveau ca scop sa fereasca pe raposat de o soarta rea pe lumea cealalta si sa-i asigure fericirea si nemurirea. Aceasta Carte a mortilor era asezata in mormintele egiptenilor cu stare, pentru ca raposatul, sau mai exact Ka-ul (sufletul) sau sa rosteasca aceste vraji sau descantece dupa moarte pentru a obtine astfel viata vesnica.

              Ni s-au pastrat si alte carti din aceasta literatura magica nu lipsita de o intensa putere de evocare si de metafore din cele mai vii, pe langa multe elemente fantastice. Asa sunt cartile numite: Ritualul slujbei zeilor, Cartea despre ce este in lumea de apoi, Cartea portilor, Nimicirea oamenilor, apoi numeroase “papirusuri magice” cuprinzand vraji si descantece folosite in viata de toate zilele.

              Mult mai insemnate pentru istoria literara sunt insa scrierile lipsite de cuprins magic sau sacral, caci aceste carti erau citie cu puternic interes de egiptenii vechi, intr-atat incat exemplare din aceste scrieri erau asezate in morminte pentru ca raposatul sa se desfete citind postum aceste opere literare.

               Literatura egipteana a luat nastere si a inflorit insanul credintelor religioase, dar s-a extins cu rapiditate, cuprinzand intreaga viata de zi ci zi. Operele literare au ocupat un loc de seama in gandirea si civilizatia egipteana. Stilul literar rafinat reprezenta o mandrie pentru scriitor, si incantare si apreciere pentru cititor.

              Literatura veche egipteana cuprindea aproape toate aspectele vietii. Operele literare erau impartite pe “genuri”. Astfel existau: nuvele, povestiri scurte, poezii, poezii folclorice, de dragoste, proverbe si invataturi, si meditatii filozofice. Structura era alcatuita din: titlu, introducere, cuprins si incheiere. In plus, ei mai scriau si piese, poezii dramatice, cantece, imnuri religioase si poezii de dragoste, descriau natura, luptele eroice sau preaslaveau regele, precum si cantece de munca, pentru lucratori, fermieri.

              Literatura egipteana a constituit sursa de inspiratie pentru literatura lumii.
In literatura egipteana veche exista o poveste datand din timpul Regatului Mijlociu (2022 – 1850 i.e.n). Aceasta perioada a furnizat un numar mare de scriitori si ganditori in cultura egipteana.
Povestea este intitulata “Marinarul si insula comorii”. Este narata povestea unui marinar egiptean al carui vas se scufunda si toti oameii de la bord mor. Ca unic supravietuitor, eroul locuieste o perioada pe o insula pustie, gaseste o comoara, se intoarce acasa si insula se scufunda misterios dupa plecarea sa.

              Cei care studiaza literatura comparata sunt de parere ca atat structura, actiunesi tema generala a acestei opre a inspirat mari autori clasici si romantici din intreaga lume in operele lor in care invoca aventuri in cautarea unor comori, sau eroi care traiesc singuri pe o insula izolata.
Un exemplu bun este cel al lui Robert Louis Stevenson cu “Insula comorii”. Se povesteste despre Jim Hawkens care gaseste o harta a unei comori ingropata pe o insula pustie.
Un alt exemplu este cel al autorului francez Alexandere Dumas si “Contele de Monte Cristo”. Aceasta povestire il are ca personaj principal de Ddmond Dante care trece prin multe aventuri palpitante in incercarea de a gasi o comoara ascunsa pe insula pustie Monte Cristo. In final, eroul gaseste comoara si se intoarce acasa cu bine.
in mod suprprinzator, vasul eroului purta numele “Faraon”.

              Povestea Cenusaresei apare in abundenta in multe opere folclorice si literare in toata lumea. Cea mai frumoasa si mai cunoscuta versiune le apartine fratilor Grim. Povestea Cenusaresei, cu aceeasi tema centrala apare inunele opere literare ale Egiptului Antic pe papirusuri si avand diverse variante. Prima aparitie a povestirii dateaza din perioada celei de-a Patra dinastii in secolul 26 i.e.n. Iar o copie datand din Regatul Nou intre secolele 16-12 i.e.n a fost de asemenea gasita.
Aceasta copie contine o descriere a umilintelor si torturii la care era supusa Cenusareasa de catre mama sa vitrega. Un alt papirus din secolul al 6 lea i.e.n contine aceeasi povestire.

              Vechii egipteni au fost primii care au creat opere dramatice - un document egiptean datand din secolul 32 i.e.n. este primul text dramatic din istoria omului pe pamant. Acesta se afla in prezent la British Museum si contine un dialog filozofic dramatic intre zeitatile Egiptului antic cu privire la procesul creerii lumii si sistemului cosmic al lucrurilor si fiintelor. Ceea ce este iumitor este ca dialogurile dintre zei sunt scrise intr-un mod foarte similar cu cel al dramei clasice europene. Ce e si mai interesant este faptul ca aceasta contine monologuri ale preotilor care joaca un rol similar cu cel al naratorului din drama zilelor noastre care interpreteaza si comenteaza evenimentele care se succed.

              Egiptul antic ne-a transmis un numar considerabil de opere poetice si, pe malurile Nilului, cu aproape 5000 de ani in urma, au fost create primele poezii si au fost recitate si scrise primele poeme.

              In contrast total cu poezia magica, sacrala si imnica, poezia de dragoste egipteana respinge viziunea magica a lumii si este semnificativ in acest sens cat de putine descantece de dragoste, cat de rare vraji de iubire gasim in textele egiptene magice, comparativ cu numarul poeziilor de dragoste. In poemele de dragoste egiptene vedem mijind doua fenomene cruciale in istoria gandirii poetice: aparitia persoanei umane, fata sau baiat indragostit, care isi exprima dorintele, si apoi aparitia dragostei insasi ca sentiment ce cuprinde intreaga fiinta.

              Nu putin insemnata pentru geneza acestei poezii de dragoste egiptene era si ginagasia, precum si bunatatea calda ce se vadeste cu limpezime in firea egiptenilor si in dragostea lor fata de animale. Iata depilda cum se exprima o poezie adresata unei pasarele: “Nu ti-e cald in cuibul tau?/ Nu te incurci prin maracinis/ Cand maica-ta nu e alaturi de tine?/ Cand sora ta nu e aici/ Sa te racoreasca/ Si nici doica ta sa te apere?”.(cit in Constantin, 1974)

              Foarte caracteristic pentru poezia de dragoste egipteana este faptul ca cei doi iubiti isi spun “frate” si “sora”, cu toate ca nu poate fi catusi de putin vorba de o casatorie sau de o dragoste intre frati. Ci este mai curand o metafora pe care o folosesc cei doi iubiti, casatoria intre frati si surori neexistand in Egiptul antic decat in familia faraonului. In mod foarte precis, iubitul sau iubita implora pe zei sa-i ajute in iubirea lor care nu este catusi de putin vinovata sau “pacatoasa”. Caci dragostea in lumea Egiptului antic este o binefacere daruita de zei si nu este interzisa de ei decat in anumite zile ca o interdictie rituala.

              Referitor la forma in care ne-au fost transmise aceste poezii si structura poeziei in genere, observam ca din cuvintele egiptene nu ni s-a pastrat decat scheletul de consoane si nu cunoastem catusi de putin vocalele din termenii limbii egiptene. De aceea, intr-o poezie egipteana nu putem distinge vocale lungi si scurte. Nici numarul de silabe nu ne este adesea cunoscut, fiindca ortografia unor termeni diferea mult de pronuntarea lor, si lucrul acesta il stim prin transcrierea asiro-babiloniana, greaca sau ebraica a unor termeni. Dar nici accentul tonic al unui cuvant nu il stimin in egipteana. Asadar, despre forma si structura poeziei egiptene se poate afirma ca versificatia egipteana este intemeiata pe paralelismul membrelor si nu pe rima sau pe un numar fix de silabe.
Mai mult ca sigur, in versificatia egipteana nu avem d-a-face, ca in poezia greaca sau latina cu un ritm dat de masuri sau picioare, compuse la randul lor din silabe scurte sau lungi (dactil sau spondeu).
Este insa posibil sa fi existat un ritm dat de alternanta accestelor tonice ale cuvintelor.
Caracteristic pentru poezia egipteana este insa paralelismul membrelor care se regaseste ca element fundamental de versificate si in poezia asiro-babiloniana, in cea ebraica si in cea feniciana.

              Farmecul magic al creatiilor poetice din Egiptul faraonic a inspirat si pe marele nostru poet Mihai Eminescu, care a descris Egiptul in opera sa “Memento mori”, iar Alexandru Macedonski in “Ospatul lui Pentaur” (1886) a schitat magistral lumea sclipitoare de pe valea Nilului. In volumul sau de talmaciri “Din lirica Universala”, Lucian Blaga a redat cu eleganta sobra frumusetea unui Imn catre soare.


_______________________________________
Oamenii se tem de timp, şi timpul se teme de piramide.

pus acum 15 ani
   
Criss
Incepator

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 49
IMN CATRE ISIS

Pentru că eu sînt cea dintîi şi cea de pe urmă
Eu sînt cea venerată şi cea dispreţuită
Eu sînt prostituata şi sfînta
Eu sînt soţia şi fecioara
Eu sînt mama şi fiica
Eu sînt braţele mamei mele
Eu sînt cea stearpă şi numeroşi sînt copiii mei
Eu sînt cea căsătorită şi fata bătrînă
Eu sînt cea care aduce pe lume şi
cea care nicicînd n-a zămislit
Eu sînt alinarea durerilor naşterii
Eu sînt soţia şi soţul
Eu am fost bărbatul care m-a crescut
Eu sînt mama tatălui meu
Sînt sora soţului meu
Şi el e copilul meu respins
Poartă-mi totdeauna respect
Pentru că eu sînt cea scandaloasă şi cea magnifică

Imn către Isis, sec. al III-lea sau al IV-lea (?), descoperit la Nag Hammadi

Nu-i asa ca e superb?


pus acum 15 ani
   
Aton
Administrator

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 2169
Superb imn...

_______________________________________
"Să nu râzi, să nu plângi, nici să nu admiri ci, să întelegi.. "

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
Foarte frumos imnu, criss ai o sursa pentru imn-uri sau de unde il ai?:p...m-ar interesa si pe mine imnuri

_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
Dr.Emilian
Avansat

Din: bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 144
cartea egipteana a mortilor

_______________________________________
daniel

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
Am citit-o, dar nu tin minte sa fi citit acest imn in ea.

_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 269

Criss a scris:

IMN CATRE ISIS

Pentru că eu sînt cea dintîi şi cea de pe urmă
Eu sînt cea venerată şi cea dispreţuită
Eu sînt prostituata şi sfînta
Eu sînt soţia şi fecioara
Eu sînt mama şi fiica
Eu sînt braţele mamei mele
Eu sînt cea stearpă şi numeroşi sînt copiii mei
Eu sînt cea căsătorită şi fata bătrînă
Eu sînt cea care aduce pe lume şi
cea care nicicînd n-a zămislit
Eu sînt alinarea durerilor naşterii
Eu sînt soţia şi soţul
Eu am fost bărbatul care m-a crescut
Eu sînt mama tatălui meu
Sînt sora soţului meu
Şi el e copilul meu respins
Poartă-mi totdeauna respect
Pentru că eu sînt cea scandaloasă şi cea magnifică

Imn către Isis, sec. al III-lea sau al IV-lea (?), descoperit la Nag Hammadi

Nu-i asa ca e superb?

foarte frumos de unde il ai ? 


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
Criss
Incepator

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 49
L-am gasit in nu mai stiu ce carte despre Egipt, nu mai stiu cum se numea, oricum era singurul. Si eu vreau sa mai citesc altele.

pus acum 15 ani
   
ankhem
Moderator

Din: braila
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 433
pentru imnuri incercati si Constantin Daniel....gandirea egipteana in texte.

_______________________________________
Lupta mereu pentru lumea ta de vise glorioase!

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 269

ankhem a scris:

pentru imnuri incercati si Constantin Daniel....gandirea egipteana in texte.

mersi mult chiar o sa o citesc...


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
Aton
Administrator

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 2169
Mie imi plac cartile lui C-tin Daniel.

_______________________________________
"Să nu râzi, să nu plângi, nici să nu admiri ci, să întelegi.. "

pus acum 15 ani
   
Germaine
Incepator

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1

shishilik a scris:

Farmecul magic al creatiilor poetice din Egiptul faraonic a inspirat si pe marele nostru poet Mihai Eminescu, care a descris Egiptul in opera sa “Memento mori”


Dar si creatiile politice ale aceluiasi Egipt i-au inspirat vie admiratie. Astfel, in opera sa publicistica, Mihai Eminescu consemneaza:

„Nu originea face pe un popor să fie trainic, ci munca lui proprie(”., idem, Notiţe bibliografice, Timpul, 6, 7, 8 mai 1880, în Opere, vol. XI, pag. 157
    „Oricând trebuie să existe putinţa pentru om de a urca prin muncă şi merit ierarhia socială, care n-ar trebui să fie decât o ierarhie a muncii”.(idem, Ni se pare că vorbim…, Timpul, 17 august 1882, în Opere, vol. XIII, pag. 172) („Dar să ne înţelegem: prin muncă şi merit. Nu prin esploatarea muncii altora, nu prin speculă, nu prin şarlatanerie politică, nu prin tripotaj şi joc de bursă”., ibidem)
„E adevărat că am afirmat şi afirmăm că o societate bine constituită şi sănătoasă cată să aibă forma unei piramide. O lopată de grâu aruncată în vânt, când recade la pământ, ia această formă, cea mai sigură pentru durata ei. Daca ar lua forma unui cub sau a unui cilindru ar cădea la cea întâi suflare de vânt. Astfel şi cu un popor şi cu un stat. Pe cât timp Roma era înconjurată de sate cuprinse de ţărani, pe cât timp baza ce purta această cetate era largă, Roma a cucerit pământul; când însă Laţiul şi Italia s-au pustiit, când întreg poporul s-a prefăcut în politiciani care cereau panem et circens de la guvern, subzistenţa din banul public, piramida era întoarsă cu vârful în jos, toţi domneau şi nimeni nu muncea, şi Imperiul a căzut în faţa unor popoare barbare, dar mai drepte, mai sănătoase, mai firesc organizate decât poporul roman în decadenţă”., ibidem, pag. 170-172
„Ierarhia muncii se constituie, prin chiar natura ei, în piramidă. La zece mii de oameni învăţaţi pe toate terenele se naşte( un Buckle ca vârf al piramidei; din sutele de mii de soldaţi ai unei armii mari se alege un Moltke, ale căror servicii se răsfrâng apoi asupra întregului. Această ierarhie firească o susţinem( noi”., ibidem, pag. 172
„A existat în lume un stat care-a apus după o viaţă de şapte mii de ani – Egipetul. Înlăuntrul anticităţii deja Egipetul era o anticitate proprie, şi Homer putea vorbi de ea cum noi azi vorbim de Homer. Egiptenii erau cunoscuţi pentru înţelepciunea, pentru spiritul lor de adevăr şi de dreptate. Unui popor care-a existat şapte mii de ani d-a rândul nu i se poate tăgădui o calitate în arta de-a guverna. Cel puţin ar fi absurd a i-o tăgădui după o probă continuă de atâtea mii de ani. Egiptenii erau asemenea cunoscuţi ca poporul cel mai conservator al anticităţii. Ei au voit să eternizeze pentru urmaşii din veacurile viitoare într-o icoană de piatră secretul lungii lor vieţi pe pământ şi au zidit – piramidele. Viaţa altor state comparată cu a Egipetului este ca viaţa unei muşti comparate cu a unui om, ca traiul unei buruieni comparat cu cel a[l] unui stejar. Statul egiptean era ierarhic. Nu este exact ceea ce afirmă unii, că oamenii nu puteau trece din castă în castă. Din contra, putinţa de-a trece era asigurată – dar numai meritului şi muncii. State demagogice, cari nu ţin seamă de ierarhia naturală a meritului şi a muncii şi cari, din contra, află mijloace de-a privilegia înaintarea feneantismului şi sterilităţii oamenilor vicleni şi maloneşti, răsar şi pier, fără înflorire, ca plantele criptogame”., ibidem
„Un învăţat german, dr. Reinisch, în cercetările sale asupra Egipetului spune că:
«acum 3700 de ani, cultura acestei ţări a avut o tranziţie spre corupţie, demoralizare şi desfrânare. Cea dentâi cauză a corupţiei erau numeroşii negustori semiţi: fenicieni, arabi, evrei, cari se aşezaseră în Egipet şi au zguduit conştiinţa de drept şi stricta ordine a poporului prin uzanţele lor de afaceri şi prin vânătoarea de câştig. Întâi s-au demoralizat servii şi sclavii, apoi veni un regim al metreselor, căci cei mari cumpărau sclave siriene şi etiopiene, le încărcau cu bogăţii şi-şi neglijau soţiile proprii. Pofta desfrânată de câştigare de averi, o nemărginită goană de plăceri (goană după plăceri n.n.) a adus o deplină răsturnare a raporturilor sociale. Familii celebre se ruinară şi sărăciră, iar în locul lor se iviră parveniţi fără ruşine. Oameni ce nu avuseră nimic ajunseră să posedeze bogăţii, palate, grădini, sclavi şi comori, se îmbulziră în toate sferele şi câştigară până şi intrarea la Curte. Cine simţea în sine instinctul irezistibil de-a fura, dar vrea să practice acest instinct în mod cuviincios, n-avea decât să meargă la percepţie, să-şi ia patent de hoţ şi să se înscrie în breasla pungaşilor. Aceştia aveau un staroste, la care se depuneau toate lucrurile furate în Egipetul întreg şi cine voia să reintre în posesiunea lucrurilor sale mergea la staroste, care-i restituia lucrurile după ce plătea o provizie pentru hoţ. Ba regele Rampsinit însuşi dete mâna fiicei lui iubite celui mai mare hoţ din ţară care ducea de nas şi poliţia publică şi cea secretă şi, deşi în Egipet nu erau juraţi, scăpase de condamnare şi era recunoscut ca omul cel mai cu minte din ţară. Atât de jos căzu Egipetul, acest străvechi leagăn al culturii, care prin hărnicie şi muncă ajunsese la cea mai mare înflorire.»

Câştigul fără muncă intelectuală sau fizică, fără administrarea unui capital moştenit, e un furt făcut în condiţii cuviincioase”., idem, În vederea alegerilor…, Timpul, 27 iunie 1881, în Opere, vol. XII, pag. 221


CITESTE PE LARG: EMINESCU INTERZIS. GANDIREA POLITICA

http://www.scribd.com/doc/17315210/EMIN ... IS-POLITIC
http://iaila.multiply.com/journal

CopyFREE.


pus acum 15 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la