EGIPTUL ANTIC
Listă de discuţii pentru cei pasionaţi de Egiptul antic.
Lista Forumurilor Pe Tematici
EGIPTUL ANTIC | Reguli | Inregistrare | Login

POZE EGIPTUL ANTIC

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
GeorgianaBC 23 ani
Femeie
23 ani
Bacau
cauta Barbat
28 - 80 ani
EGIPTUL ANTIC / Cafeneaua lu' Aton / POATE VREI SA FACI O VIZITA IN EGIPT? Citeste si baga la cap... Moderat de ReLu, ankhem
Autor
Mesaj Pagini: 1
Realistul 77
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 427
Din cele 7 minuni ale lumii, doua au fost construite in Egipt: piramida lui Keops, singura supravietuitoare si farul din Alexandria pe al carui loc se afla azi fortul Qatbay. Egiptul insa inseamna mai mult decat piramidele ce exprima o existentaa viguroasa de-a lungul vremii si Sfinxul, simbol al eternitati, Egiptul inseamna temple si enigme de milenii redescoperite abia in timpurile noastre, cele mai vechi biserici, o vale a Regilor cu taine bine pastrate, un turism de invidiat prin splendide statiuni la Marea Rosie, Egiptul inseamna Nilul – simbolul vietii care se innoieste anual si in jurul caruia radiaza totul! Egiptul a fost tot timpul un creuzet al tuturor civilizatiilor, locul celor mai spectacoloase realizari ale artei antice care au dainuit de milenii. Intalnirea cu ele azi e regal de neuitat si invidiat! 

Calmul si linistea locurilor mai ascund inca secrete ale istoriei vechi. 

Din respect si admiratie fata de una din cele mai vechi civilizatii de pe pamant am considerat ca nu trebuie lasat uitarii acest vechi pamant, gazda uimitoare a atator vizitatori, unii, inmarmuriti in fata atator vestigii care mai ascund si azi un noian de amintiri si secrete bine pazite, altii, simpli cuceritori.

Iata de ce randurile care urmeaza se doresc a fi numai un ghid in alegerea unor destinatii care sa infirme teama egipteana: uitarea!

Se spune ca cine n-a vazut Cairo n-a vazut lumea!

Si intr-adevar te poti pierde usor intr-un megaoras in care vechii egipteni au construit doua din minunile lumii, farul din Alexandria si piramida lui Keops - singura ramasa in viata din cele 7 minuni.



Pe platoul de la Giza aflat la 18 km de Cairo se inalta piramida construita de Keops(sau Khufu - dinastia IV, tatal lui Kefren sau Khafra) ca una din cele 7 minuni ale lumii, singura ramasa pe locul ei. Langa ea sunt piramidele lui Kefren(tatal lui Mikerinos) si a lui Mikerinos(Menkaure). Sfinxul – simbol sacru al unirii celor mai tari si inalte puteri fizice si intelectuale pe pamant se afla aici ca un vajnic aparator. 

Complexul de piramide de la Giza include si Sfinxul, conceput sa reprezinte un leu, dar apoi a primit chipul lui Kefren intr-o statuie colosala, lunga de 73m si inalta de 20. Conturul e suplu, expresia corpului este gratioasa, fina, de mare perfectiune. Gardian si simbol regal exprima vigurozitate si multa liniste, atitudine pe care o impune si vizitatorilor. Chiar printi, viitori faraoni veneau aici pentru a primi legitimitatea. Se pare ca artileria mameluca l-a desfigurat, nu soldatii lui Napoleon! Sfinxul e asociat cu zeul soarelui si cu Horus al orizontului, asa scrie intr-un cantec de pe un deget al lui scris in perioada ptolemeica. In fata se afla o placa comemorativa din timpul lui Tutmonsis IV(1423-1417i.e.n) care descrie o istorioara, de fapt un vis al printului in care Sfinxul i-a vorbit promitandu-i orice daca-i ia nisipul dintre degete! Recente studii dovedesc ca sculptarea Sfinxului dintr-o singura bucata de piatra a facut parte din planul construc\iei complexului de piramide al faraonului Kefren.



Legende vii ce stau ca pazitori ai unor istorii milenare, Sfinxul rebel plecat din lume, o alta magnifica infatisare cu aspect uman, de la 2290m poate sa-ti dea impresia ca poarta o discutie secreta cu fratele egiptean asezat la baza piramidelor. Cu labele infipte in nisip acesta pare ca s-ar misca in timp, greoi, incercand sa salveze cu infatisarea lui sfintele morminte ramase goale ale stapanilor din vremuri imemoriale aflati departe acum, in locuri straine, imprumutati pentru o vreme. Misteriosul din Carpati are o asemanare tulburatoare cu Sfinxul egiptean.



Babilon, este vechiul Cairo unde se gasesc si azi urme ale erei crestine. Cairo e numit Babilon de greci dar nu are nici o legatura cu cel mesopotamian. In perioada romana Egiptul era numit Kemet de la culoarea negra a pamantului. Sami\ii l-au numit Misr, iar arabii il cuceresc asa in 641. Denumirea occidentala de Cairo deriva din Al-Qahirah, numele unuia din cartierele noi, caci asa au in\eles italienii care l-au confundat cu intregul oras! Aici in Babilon s-a odihnit Sfanta Familie. Tot aici se afla biserica Fecioarei numita si Suspendata, o parte a ei este din secolul IV, apoi biserica Sfantul Sergiu, Sfantul Gheorghe, Sfantul Bacchus, Sfantul Chiril, Sfantul Ioan si sinagoga Ben Erza.
 

Odata ajunsi in Cairo trebuie sa stii ca ai de vizitat: 

        Hanging Church – biserica suspendata, Al-Mu’allaqa, construita in secolul IV la poarta de sud a Babilonului, dedicata Feciorei Maria. Are pe perete celebra pictura a Nasterii si o colec\ie de 110 tablouri.

     Biserica Sfantul Sergiu – Abu Serga, din secolul V construita pe un loc unde se crede ca a stat Sfanta Familie in fuga din Egipt.

      Biserica Sfantul Mercurius, Abu Sefein, are 175 de icoane cu scene din Vechiul si Noul Testament.
  Biserica Sfanta Barbara din secolul IV cu relicvele sfintilor Cyrus si Jean.
     Biserica ortodoxa greaca Mari Girgis construita ca unul din turnurile fortaretei Babilon cu un dom impresionant.
     Biserica Sfanta Maria unde s-a ascuns Sfanta Familie.
    Biserica din cimitiriul grec unde s-a adapostit Sfanta Familie.
    Muzeul copt construit in 1910 cu o impresionanta colectie si relicve ale manuscriselor descoperite la Nag Hammadi.
      Moscheea Amr construita in 642 de califul Amr Ibn el-As – prima din Egipt si Africa.
       Sinagoga Ben Erza din anul 605 are Tora lui Moise si 200000 documente dintre care 70000 de mare valoare.

 

Toate acestea sunt in Vechiul Cairo.

       Biserica Sfanta Maria aflata la 7 km in sudul orasului pe Cornisa unde s-a salvat Familia Sfanta fugind pe Nil si unde exista o biblie gasita pe fluviu de curand, deschisa chiar la pagina cu textul: ”binecuvantat fie pamantul Egiptului si poporul sau!”
    Bisericile de pe Gabal al-Muqattam, un munte aflat langa Citadela, azi un cartier select al capitalei dar la intrare, la polul opus, are un cartier al gunoierilor(zabbalin) crestini: Al-Muallaqa(suspendata) cu icoana Sfantului Avraam si a Sfantului Samaan(Simion), biserica Sfantei Fecioare(al-Adra), biserica Sfantului Paul(el-Anba Bola) si biserica Sfantului Marcu. Ele au in spate o interesanta legenda legata de scaparea crestinilor prin mutarea muntelui in timpul opresiunii musulmanilor printr-un miracol al lui Dumnezeu pus in mana Sfantului Simion. E uimitor cum s-au pastrat aceste biserici aflate in adevarate pesteri din secolul X. E adevarat, greu de suportat mirosul prin cartierul gunoierilor, dar merita din plin ajuns aici mai ales daca te vei afla in perioada de iarna! Vara e imposibil.
       Complexul papal Coptic aflat pe drumul spre aeroport – cuprinde scaunul papal al lui Shenuda al III-lea si catedrala Sfantul Marc, inchinata celui ce a crestinat Egiptul, unde e mormantul sfantului asezat sub altar la fel ca cel al Sfantului Petru din biserica San Pietro.

Despre Cairo se spunea odata ca este orasul cu peste 1000 de moschei! Azi se pare ca nimeni nu le mai numara dupa ce au depasit 5000. Fustat, prima capitala dupa cucerirea araba se situa imediat la est de vechiul Cairo si a fost fondata de Amr ibn al’As in 642 imediat dupa cucerirea Egiptului. Dintre miile de urme lasate de islamici sigur trebuie vizitate:

 
     Moscheea lui Amr ibn al’Aas, cea mai veche, construita in anul 642.
     Moscheea Ibn Tulun, abasida din 867 –879.

      Moscheea Al Azhar, fatimida, construita in anul 971 de generalul Gaouhar are 5 minarete, 6 porti si o universitate celebra.

     Al-Nasir, Al-Mansour Qabwun, Barquq, complexe construite de sultanii mameluci.
      Citadela lui Saladin construita intre 1176-1182 pe dealurile din Muqattam. Include moscheea din alabastru a lui Mohamed Ali, Al Gawhara Palace si muzeul militar. Cea mai veche cladire, moscheea lui Muhamed Ali este construita intre 1830-1857 pe amplasamentul palatului mameluc(imita moscheiele din Istambul) de arhitectul grec Youssouf Bauchnaq. Are doua minarete de 82m, o curte mare, o sala de rugaciuni, o cupola centrala inalta de 52m si 4 mai mici. Interiorul este rococo, de teatru! Orologiul din curte este un cadou de la Ludovic Filip al Frantei in 1846 in schimbul obeliscului Ramses II din Luxor care se afla in Place de la Concorde. Bingo! Ali e inmormantat aici. La nord e moscheea El-Nasser Mohamed din epoca mameluca, 1335, palatul haremului, moscheea Suleiman pasa din 1528 si un interesant muzeu al calestilor.
      Moscheea si universitatea(madrasa) Sultan Hassan, capodopera mameluca cu porti din bronz cu aur si argint din 1154 si are ramasitele lui.

      Moscheea El-Rifai(1869) din fata Citadelei care gazduieste mormantul seicului Rifai, pasei Iranului Reza Pahlavli, a carui prima sotie a fost sora regelui Faruk si ea inmormantata aici, alaturi de regele Farouk(1868-1936) cu cele trei sotii, una frantuzoaica si mama sa. In stanga ei, departe, e moscheea Ibn Tulun construita intre 876-879, una din cele mai vechi, cu un minaret in carouri, caz unic in Egipt, cu o inscriptie care spune ”Nu exista decat Alah si profetul sau Mahomed”! Fara comentarii.
      Portile orasului Cairo 968-1091: Bab El-nasr, Bab El-Futuh, Bab El Mitwalli, Bab Zawayla.

      De vizitat neaparat centrul, Tahrir, dar mai ales malurile Nilului, Corniche pe dreapta si El Nil pe stanga.

Imposibil de uitat plimbarea prin zona din fa\a Operei, pe podul Kasr El Nil marginit de 4 lei si pe Nil in zona dintre hotel Marriott si Grand Hyatt cu vasul Nile Maxim Marriott, Faraon ori cu feluca sau prin gradinile anduluze ori parcurile private aflate de o parte si alta a malurilor Nilului bordate cu fanteziste restaurante pe vasele abandonate croazierei.
       Palatul Abdin, resedinta familiei regale Mohamed Ali. Acum muzeu unde se afla o colectie superba, rara, de medalii romanesti inclusiv Colanul lui Carol I, cea mai inalta distinctie romaneasca interbelica.
       Insula Gazirah si nordul ei Zamalek unde stau VIP-urile. La jumatatea insulei se afla turnul din Cairo inalt de 152m construit de Nasser in 1957, iar vis a vis, langa gradinile Andaluz se inalta obeliscul Cleopatrei. Interesant ca ”fratele” lui innobileaza Central Park-ul din New York.

       Clubul Gezira din mijlocul insulei infiintat de englezi. Ajunsi aici merita un popas de rasfat la hotelul Marriott a carui cladire centrala a fost palatul lui Ismail.

La 5 minute este sediul Ambasadei Romaniei.
       A doua insula, Roda, mai veche decat Gezira, unde se afla palatul Manial construit intre 1901-1929 de Mohamed Ali Toufiq, fratele khedivului Abbas II Helmi si var cu regele Faruk, surprinde prin trofeele de vanatoare ale lui Faruk. Inainte era resedinta printului, acum exista mobilierul de atunci si un muzeu cu 14 camere cu amintiri de familie. Sala tronului de aici e impresionanta. Nilometrul se afla in capatul sudic al insulei Roda(ridicat in 715 si este reconstruit in 1893).
       Satul faraonic – din insula Iacob la 5 km sud de centrul capitalei pe El Nil in drumul spre Carrefour. O istorie a faraonilor refacuta modern incluzand si faimosul mormant al lui Tutankhamon.
       Gara - ridicata in 1856 in stil arab cu statuia lui Ramses II in fa\aa si un muzeu creat in 1933 cu trenuri vechi.
       Ezbekya, nod important construit in 1837 unde era Opera veche inaugurata in 1869 prin Aida de Verdi. In 1971 a ars, acum fiind un parc cu statuia ecvestra a lui Ismail pasa.
      Ataba, o piata mare cu ”de toate” la frontiera dintre orasul vechi si nou. Langa ea se afla vestitul bazar Khan al-Khalili, piata infiintata de mameluci din 1382 luand numele de la emirul Djaharks el-Khalili, Khan traducandu-se caravanserai – un han mare, popas al camilelor, cu celebra cafenea Fichaoui, loc de intalnire al intelectualilor inceputului de secol XX si poarta El-Gaoiri.
      Piata Tahrir, centrul, cladirea Universitatii americane, sediul Ligii Statelor Arabe, muzeul de egiptologie, hotelurile Semiramis(unul din actionari este actorul Omar Sharif) si Nil Hilton, palatul Abdin, strazile Kasr El-Nil, Talaat Harb si Ramses cu magazine moderne, complexul Operei noi, un dar al Japoniei, inaugurata in 1993, aflata intr-un parc imens, langa gradinile Andaluz unde se afla obeliscul Gezira descoperit la Tanis, vis a vis de turnul lui Nasser din insula Gezira.
      Podurile: 26 Iulie, 15 mai dar mai ales Kasr El Nil, castelul de pe Nil, sau podul cu lei.
       Heliopolis – denumit de greci orasul soarelui, doua din obeliscurile de aici ”Cleopatra needle” sunt acum la Londra si New York! Aici a mai ramas doar unul singur, in templul soarelui.
       Cartierul Soubra, un loc ales de multi crestini, o aglomere de strazi plina de blocuri vechi, tipografii si multe piete pestrite – exista aici un palat al lui Mohamed Ali.
       Cartierul Boulaq – peste podul ”26 Iulie” de langa luxosul hotel Marriott – merita vizitat doar o data pentru a vedea contrastul enorm dintre cei bogati si cei saraci. Aici era odata portul.
       La capatul opus, cartierul Maadi, al bogatilor, cu strazi numerotate ca in Manhattan si vile frumoase cu gradini, verdeata si mult aer curat.
       Orasul mortilor, morti si vii traind laolalta in doua necropole si 4 cimitire. Sinistru! Sunt cei fara de casa. Unic, nemaivazut!

Palatul Abdin a fost resedinta regala cea mai vasta si somptuoasa, de o frumuse\e de nedescris si o grandoare pe masura. Cu multe obiecte(bibelouri, statui, tapiserii si mobila) si saloane ce dau in gradini cu fantani de marmura.

A fost construit pentru familia regala, fiecare camera poarta un nume prezidential acum si este cel mai luxos din Egipt. Numele sau vine de la printul Abdin Bey, un comandant de armata din vremea lui Mohamed Ali Pasa. Printul Ismail a ridicat palatul dupa 100 de ani de la instalarea dinastiei otomane, la inceput din lemn, cu ajutorul a doi francezi de Curel si Rousseau timp de 10 ani, apoi din piatra intre 1909-1911 sub atenta observatie a lui Antoine Lasciac. In 1872 Khedive Ismail se muta aici din vechiul palat din Citadela lui Saladin construit in 1176. Palatul Abdin a fost sediul guvernului din 1872 si pana in 1952 cand regele Farouk abdica. A suferit remanieri in 1930 sub indrumarea arhitectului Verrucci la sala tronului care este in stil bizantin. Spre sfarsitul anilor ’80, Mubarak il restaureaza si deschide o parte din el publicului care cuprinde: un muzeu militar, cel al cadourilor oferite lui si sotiei, muzeul de argintarie.

Muzeul militar. Prima parte a muzeului a fost construita de regele Fuad, fiul lui Khedive Ismail, care a guvernat intre 1917 – 1936. Tatal lui Khedive Ismail, Ibrahim Pasha, a condus intre 1863-1879, iar bunicul, Mohamed Ali intre 1805-1848. Se intra prin holul mare prezidential cu un portret al lui Mubarak si o miniatura reprezentand Citadela Al-Yahli din Emirate. Sunt aici succesorii familiei regale a lui Mohamed Ali Pasa. Alt panou are toti regii care au guvernat Egiptul dupa faraoni. Un hol contine arme albe si de foc rare, pistoale si pusti, unele ornate in aur ca cele donate de Saddam Hussein.

Un alt hol e dedicat colectiei de medalii si decoratii printre care se afla la rang de cinste si de o calitate extraordinara cele romanesti din perioada lui Carol I. Exista aici cea mai importanta distinctie regala romaneasca din perioada interbelica, Colanul regelui Carol I, o piesa rara, cu greutate! Apoi ordinul Carol I in grad de comandor, ordinul Ferdinand I, steaua Romaniei, coroana Romaniei, ordine si medalii mai mici. Mai exista o curiozitate legata de Romania: regele era un fin colectionar si nu i-a scapat primul exemplar al unui ziar romanesc considerat printre cele mai vechi in lume(Vulturul Carpatilor) cumparat la o licitatie in Elvetia. Azi el valoreaza o suma de invidiat

Muzeul mai contine sali cu: armuri, halebarde, pusti cu baionete, carabine, arme de percutie, revolvere, sabii, multe dintre ele cumparate la licitatii: sabia lui Petru cel Mare cu rubine pretioase, o pusca mica apartinand lui Musolini, un pumnal al maresalului Rommel, mini decoratii, mini pistoale, pistoale cu bataie in directii secrete, un secreter cu doua deschideri una buna si alta falsa ce deschide foc asupra nestiutorilor! Impresionanta! Multe, foarte multe pusti, unele cu mai multe tevi, altele vechi din timpul inceputurilor Citadelei si o curioasa colectie de ceasuri ale regelui Faruk. De aici se intra intr-o curte cu o fantana unde se afla mausoleul lui Sidri Badran, un sfant musulman din secolul XIX, in jurul caruia Ismail a construit palatul sau.

Muzeul cadourilor presedintelui. E mai nou, dupa restaurarea palatului. Con\ine o serie de daruri primite cu ocazia diferitelor sarbatori nationale sau din turnee. Interesante Coranele cu coper\i din aur si argint, cadourile primite de la diferitele organizatii de stat si de la Politie si armata, toate aurite sau argintate.

Argintaria palatului contine o parte din comoara familiei lui Mohamed Ali Pasa, platouri, candelabre impozante din timpul lui Khedive Abbas, Ismail si printului Youssef Kamal. Vaze cu semnatura lui Emile Galle, o impresionanta tava de 165 Kg din argint cu 1,68m in circumferinta, o alta mai mica de 56 Kg, alte piese impozante, masive, un serviciu cu 50 de pahare pentru servitul punch-ului, suporturi din argint pentru ciocolata, alune, fructe – fructiere imense de zeci de kilograme din argint sustinute pe statuete, tacamuri, servicii din portélan fin din Franta si Anglia – toate apartinand familiei regale.



Muzeul Mohammed Mahmoud Khalil. Descoperit greu – se afla pe El Nil nu departe de hotelul Sheraton, dar merita din plin dat fiind atmosfera europeana. Te intampina aici o superba colectie de arta intr-un palat pe masura de numai doua nivele!

O piesa rara in peisajul egiptean.

Si asta datorita proprietarului, Mohammed Mahmoud Khalil, un colectionar rasat cu studii la Paris, casatorit cu o frantuzoaica.

Te incanta aici o galerie de tablouri cu o impresionanta lista de autori: la parter o ”Confidenta” de Jean Aman, de fapt un omagiu adresat sotiei lui Mahmoud, un Gauguin infatisand 4 femei la marginea marii si un Utrillo – ”Strada regala din Paris, La Madeleine” alaturi de doua busturi din bronz Cordier ”Seic din Cairo” si ”Femeie din harem”, in stanga un Rubens – ”Vanatoare”, un Delacroix – ”Cavaler arab”, Winterhalter cu ”Portretul printesei Wagram”, o beduina de Paolo Forcella, teme egiptene cu Prosper Marilhat ”Cairo”, ”Noapte egipteana” de Narcise Berchere.


Muzeul de egiptologie sau splendoarea comorilor egiptene

 

Muzeul din Cairo gaduieste cea mai celebra colectie de antichitati egiptene din lume de la statuile lui Keops si Mikerinos pana la modelele lui Meket-re, de la bijuteriile printesei Khnumit si Sat-Hator pana la spectaculoasa comoara a lui Tutankhamon si aceea din Tanis.  Finalizarea tine insa de rara placere de a te afla in fata istoriei dar mai ales de bucuria de a o impartasi si altora!



Pentru ca impresiile sa dureze am sa incep descrierea celui mai important muzeu de egiptologie din lume pornind de la intrarea in holurile principale urmand traseul cu impozantul Atrium de la parter inconjurat de cele doua culoare laterale legate prin altul din spatele lui si continuand cu cele ale etajului I unde se afla cele trei tezaure: al vechilor bijuterii egiptene, unul din Tanis si, cel mai pretios din lume – cel al lui Tutankhamon – pentru care o lume intreaga vine sa se minuneze!



De la intrarea in tezaur esti de-a dreptul socat de uimitoarea masca din aur a lui Tutankhamon, capodopera desavarsita a maiestriei artistilor vremii, un soi de emblema a Egiptului de azi care apare ca si Horus peste tot. Privite din toate colturile cele 11 kg de aur cu intarsii de pietre semipretioase diferit colorate iradiaza parca energie prin reflectarea luminii ca raze stralucitoare in toata camera, dar si un mister nepatruns de milenii, prilej de controverse si nebanuite taine. Poate si blesteme! Ea reproduce fidel trasaturile delicate ale chipului tanarului faron care prin scurta-i domnie si bogata comoara impresioneaza si azi o lume intreaga. Nu-ti vine sa crezi ca de la japonezi pana la americani, de la chinezi si indieni pana la englezi, francezi, italieni si spanioli, chiar romani, mexicani si australieni,  toti raman inmarmuriti clipe intregi in fata ei! Pe unii i-am auzit chiar vorbind cu ea!



Ne indreptam acum catre principala piesa a culoarului: tronul din aur al lui Tutankhamon impodobit cu pietre semipretioase. Din lemn, imbracat complet in aur, tronul are pe spate 6 cobre cu discuri pe cap dispuse ca niste soldati cu rol in apararea faraonului. Bratele laterale sunt aripi intinse ca acelea ale zeitei Isis dar capetele sunt cobre cu cele doua coroane puse una peste alta. Are pe spatar o scena de mare tandrete a cuplului regal des intalnita pe papirusurile moderne: Tatankhamon sta pe tron cu mana dreapta pe spatar in timp ce sotia sa Ankhesenamon il unge tandru cu un unguent tinut in mana stanga. Deasupra lor sta protector Ra, zeul soare ce-si proiecteaza razelor asupra cuplului. Culorile folosite sunt deosebite de la bleu la rosu si albastru folosind tehnica cloisonné pentru redarea fetei si a membrelor: totul e realizat profesionist. Fetele, corpul, mainile si picioarele sunt din ceramica sau email de culoare rosie, parul albastru iar colierele de la gat sunt din email colorat combinat cu carnelite. Picioarele tronului sunt labe de lei, iar manerele au capete de lei cu ochi expresivi. Totul e din aur, argint si pietre semipretioase. In fata tronului se afla un suport cu desenele a 6 oameni reprezentand cei 600000 de dusmani pe care stateau picioarele faraonului ca semn al puterii. Tronul are un cartus cu numele lui Tutankhamon si se chema Nebkheperura ceea ce insemna ”Ra apare in multe forme”. Si intr-adevar, multe tehnici au fost gandite pentru a reda splendoarea din fata ochilor nostri. Eleganta si precizie inegalabile! Rubinstein! Apreciabil, de invidiat!


Ne indreptam inspre Tronul ceremonial, sobru, din lemn de abanos, diferit ca stil de tronul din aur, rafinat si elegant in proportii si in jocul de cromatica cu intarsii din fildes si aur avand cartuse cu numele Tutankhamon prin trecerea de la Tutankhaton(insemnand ”Viata in Aton e frumoasa”) restabilind cultul zeului teban Amon. Numit de unii tron ecleziastic el este prototipul scaunului episcopal din biserica crestina! Partea pe care se sta e curbata, din abanos, cu figuri din fildes in mijlocul unui desen dreptunghiular ce seamana a piele de leopard cu rozete pe margini. Spatarul are margini din pietre semipretioase in cloisonné de aur cu celebrele cobre protectoare asezate deasupra vulturului Horus, fiul lui Isis si al lui Osiris, reprezentat cu aripile deschise, din aur, cu intarsii de pietre pretioase. Discul solar simbolizand zeul suprem sta deasupra. In centru sunt trei desene dreptunghiulare asezate vertical cu figuri hieroglife si cartuse incrustate cu fildes. Suntem din nou surprinsi de minunate incrustari din fildes, abanos si faianta. Picioarele au ca extremitati capete de canari unite cu flori de papirus si lotusi simbolizand unirea Egiptului de Sus cu cel de Jos. O fina capodopera de mobilier! Binenteles, la picioare, e asezat un suport din abanos cu desene pe doua randuri, din fildes, reprezentand 4 si 5 dusmani, supusii africani si asiatici.


Urma punerea mumiei in sarcofag. Si nu oricum! In trei. Fiecare sarcofag are o masca din aur pe locul capului. Sunt prezente aici doua sarcofage: al treilea din aur masiv lung de1,85m in care era pusa mumia si al doilea de 2m lungime care-l gazduia. Primul sarcofag lung de 2,20m, din lemn acoperit cu o foita de aur gazduia pe cele doua si acum se afla in mormantul din Valea Regilor impreuna cu mumia. Pietre semipretioase in cloisonné redau infatisarea faraonului ca Osiris iar masca e expresia stupefianta a serenitatii si severitatii in total constrast cu celelalte ce redau frumusetea trasaturilor fetei. Alaturi s-au gasit o coronita - poate ultimul omagiu al sotiei - si bucchete de flori care dau ca data a inmormantarii primavara.


Sarcofagul al treilea ce continea mumia e un bloc masiv de aproape 112 kg din aur pur de 22 carate lung de 1,85 m dar nu oricum, bogat ornamentat si viu colorat avand chipul regelui cu barba intoarsa, semnul mortii, reprezentat ca Osiris cu bratele incrucisate pe piept tinand in maini sceptrul si biciul. Pe cap e insigna sacra cu vulturul si sarpele, la gat poarta margele cu doua randuri de pietre rosii, galbene si albastre incrustate in aur. De o parte si alta a corpului sunt prezente zeitele protectoare ale Egiptului, Isis si Nephthys ce par a da viata faraonului mort prin citirea formulelor sacre inscrise in cartusele din vecinatate in timp ce Nekhbet si Quadjed cu aripile larg desfacute protejeaza mumia aflata inauntru.


Mormantul regal din Tanis(Delta). Tanis a fost capitala Egiptului in cursul dinastiilor XXI si XXII. Aici Pseusennes I(Pusenes) face o replica a Karnakului, marele templu al lui Amon. Mormantul regal a fost descoperit de profesorul Pierre Montet in anul 1939 si continea cinci morminte ale regilor Pseusennes I, Amenemope, Shashanq, printului Hor-Nakht, fiul regelui Osorkon II si un general Undjebuendjed, seful arcasilor. Este cea mai importanta comoara descoperita dupa aceea a lui Tutankhamon.


Intram acum in cea de-a treia camera, aceea a bijuteriilor vechi egiptene. Nu trebuie ratata! Bijuteriile prin\esei Khnumit si Sat-Hator sunt unice, impresionante, adevarate capodopere! Descoperite de profesorul francez J. de Morgan in 1894-95 intr-unul din peretele piramidei lui Amenemhat II din dinastia XII la Dahshur, langa Cairo, bijuteriile printeselor Itawerer, Sat-Hator si Khnumit surprind nu atat prin bogatie ci mai ales prin finetea executiilor, maiestria desenelor si alegerea culorilor preponderent verzi, simbol al perpetuarii vietii.


La final mai avem de vizitat mumiile regale aflate in dreapta la etaj. Trebuie sa platesti o taxa suplimentara pentru a vedea cele 11 mumii ale lui Ta’a (1558-1554i.e.n.), Amenhotep I (1529-1508i.e.n.), regina Merytamon (dinastia XVIII), Tutmonsis II(1493-1490 i.e.n.), Tutmonsis IV(1413-1403 i.e.n), Seti I(1303-1290i.e.n.), Ramses II(1290-1224i.e.n.), Merenptah (1224-1214 i.e.n.), RamsesV(1156-1151 i.e.n.), Nedjemet(dinastia XXI) si Henuttawi (dinastia XXI). Diferite de mumiile ciliene ca forma si conservare ele stau marturie a unei vechi civilizatii care nu si-a destainuit inca toate secretele. De departe mumia lui Ramses II este cea mai bine pastrata.


In prima camera de la etaj dreapta o alta surpriza: masti, mumii pictate, portrete din Fayoum din perioada romana. Te intampina o mumie de femeie avand pe fata portretul pictat. In laterala masti funerare iar in fata doua vitrine continand 13, respective 16 portrete descoperite la Hawara in oaza Fayoum. Secretul acestora o constituie ruptura cu traditia egipteana care prezinta figura din profil, aici portretele fiind pictate din fata, precum si folosirea unor convenctii artistice encaustice, de amestec al pigmentilor cu ceara si aplicarea lor prin incalzire.


Croaziera pe Nil ! Visul cel mai de pret fara de care o excursie in Egipt e pur si simplu ratata. De fapt cu trei momente ramai din calatoria in Egipt: vechiul drum cu bisericile unde s-a ascuns Sfanta Familie in fuga lor din Egipt, Cairo cu piramidele si muzeul de egiptologie si croaziera pe Nil la Luxor, Karnak si Valea Regilor.


BYE      BYE


pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
Da, Egiptul are multe de oferit
ai de unde alege

o excursie in Egipt este visul meu, nu stiou cand o sa am, ocazia sa il indeplinesc dar cred ca atunci cand o sa am o sa stau si noaptea treaz si o sa ma gandesc ce o sa mai vizitez a doua zi )


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 269
sooper articol realistul 77 .. si eu visez de mult sa ajung in egipt si ma bucur ca marea piramida de la giza a fost declarata minune onorifica.

Modificat de keyLime girl (acum 15 ani)


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
cred ca isi merita acest "nume"

_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 269
bineinteles . cu varf si indesat ....  

_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
serv3t3
Avansat

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 155
ReLu sa sti ca ai dreptate,greu de ajuns la toate o singura data fara sa stai sa te uiti cu atentie si sa citesti macar cate ceva.Dar daca vrei sa "retraiesti"intreaga istorie trebuie sa ai MULTI BANI si MULT TIMP inaccesibil momentan ( unde mai pui ca te mai rapeste dreaq careva pentru x timp in cazul in care cei de acasa sau statul dau banutzii pe rascumparare...

_______________________________________
Sper sa revin pe forum...dupa 27 octombrie dupa ce ma simt mai bine

pus acum 15 ani
   
Aton
Administrator

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 2169
Sa nu mai vorbim de "atentatele teroriste" care au avut loc in Egipt...

_______________________________________
"Să nu râzi, să nu plângi, nici să nu admiri ci, să întelegi.. "

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
da serv3t3 dar sa nu comparam egiptul de azi cu cel din antichitate
arabeii din cate stiu eu nu sunt urmasii celor care au pus baza unei mari civilizatii
din cate stiu eu arabeii au cucerit egiptul


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 269
de-acord cu relu ....si totusi in vremurile astea mi se pare putin  periculos sa vizitezi egiptul 

Modificat de keyLime girl (acum 15 ani)


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
eu daca as avea posibilitatea nu cred ca m-as mai gandi cat de periculos este

_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 269
hmmm....esti sigur ai fi in stare sa-ti risti viata pt a vizita egiptul???? chiar te-a prins egiptologia in mirajele ei .......

Modificat de keyLime girl (acum 15 ani)


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
eu cred ca mias asuma riscul

_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 269
inseamna ca esti cu adevarat pasiont . BRAVO . chiar cred ca ar trebui sa te gandesti la meseria de egiptolog. pt ca acolo nu e de ajuns sa ai cunostinte trebuie sa pui pasiune.

Modificat de keyLime girl (acum 15 ani)


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
"r trebui sa te gandesti la meseria de egiptolog"

chiar ma gandesc


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
keyLime girl
Avansat

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 269
ma bucur si per ca atunci cand o sa faci o descoperire mare sa te gandesti si la noi cei care te-am impulsionat

Modificat de keyLime girl (acum 15 ani)


_______________________________________
stiu ca am trait pentru ca am simtit

pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
eu nu tintesc chiar asa de departe deocamdata :p
eu prima data ma gandesc cum sa ajung si eu la bucuresti la faculta sa fac cursu de egiptologie

problema este ca parintii nu ma inteleg asa ca o sa imi fie destul de greu


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
ladyiulia
Moderator

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 217
Daca nu-i cu suparare as vrea sa adaug si eu citeva lucruri.In primul rand as vrea sa spun ca eu nu m-am simtit nicaieri mai in siguranta ca aici in Egipt.Parerea voastra este tare deformata de ceea ce vedeti pe la tv despre terorism si faceti greseala care o fac italienii si spaniolii cand ne compara pe noi romanii cu tiganii.Din consideratie pentru pasiunea voastra ar trebui sa nu-i mai numiti "arabei" caci ei sunt cei ce azi locuiesc azi pe meleagurile faraonilor si se numesc si ei tot egipteni.stati fara grija ca nu o sa va rapeasca nimeni in egipt..cei ce au fost rapiti s-au aventurat in locuri nepermise din desert la granitele cu alte state unde au cazut prada usoara rebelilor.Stiti citi locuitori are egiptul zilelor noastre???aprox 80 de milioane de locuitori ..... cum credeti ca v-ar putea rapi cineva cand pe un metru patrat in cairo ai sa gasesti inca doi oameni langa tine?nu-mi luati mesajul in nume de rau eu vreau doar sa subliniez faptul ca egiptul este una din cele mai sigure locuri la capitolul siguranta.am sa va povestesc ,daca mi se permite, mult mai multe lucruri despre ce inseamna azi egipt si viata lui tumultoasa.....
Inca ceva legat de primul articol postat ...unde Realistu77 spune  "e moscheea Ibn Tulun construita intre 876-879, una din cele mai vechi, cu un minaret in carouri, caz unic in Egipt, cu o inscriptie care spune ”Nu exista decat Alah si profetul sau Mahomed”! Fara comentarii" inchei citatul..... dupa cum stiti egiptul este in prezent o tara musulmana  si veti gasi aproape peste tot inscriptia " La ilaha illa Allah wa-Muhammad rasul Allah" ceea ce inseamna " nu exista al Dumnezeu decit Allah iar Muhammad este" profetul lui "..aceasta reprezinta marturisirea de credinta a unui musulman ...o veti gasi peste tot cu exceptia toaletelor.
pe curand !

Modificat de ladyiulia (acum 15 ani)


_______________________________________


pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
E foarte bine de stiut ceea ce spui tu, am fost in totdeauna de acord ca massmedia exagereaza foarte mult.
Referitor la "arabei", le spunem(cel putin eu) asa pentru a putea face diferenta intre vechii egipteni si actualii, pentru a nu ne incurca.Faptul ca ei traiesc pe pamantul(mai bine spus nisipul) faraonilor nu ii face echivalenti cu vechii egipteni, fac aceasta diferenta pentru ca multi(incepatori in ale egiptului antic) nu fac diferenta intre vechii egipteni si actualii.
Imi pare rau daca te-ai simtit jignita(sotul tau fiind arab) pentru ca i-am numit "arabei" pentru ca nu asta am vrut noi sa facem.
Arabii au o imagine patata, tu poti sa o cureti cel putin in fata celor care intra pe acest forum(nu ma refer doar la useri ci si la vizitatorii care intra zi de zi si citesc).Cum? Simplu, povestind cum sunt ei cu adevarat.

Numai bine!


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
SABINNA
Incepator

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 1
pentru realistul 77 - tot fragmentul tau e copiat din cartea lui DAN ZAMFIRESCU #mirajul civilizatiilor si fascinatia muzeelor#
  puteai spune ca este un citat


pus acum 15 ani
   
ReLu
Moderator

Din: Dej
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2717
SABINNA in primu rand vreau sa iti urez Bun venit!
faptul ca este un citat, un fragment, cred ca si-a dat toata lumea seama, dar totusi multumim pentru "atentionare"(te anunt ca userul Realistul  nu o sa iti raspund,deoarece a fost exclus de pe acest forum, din mai multe motivem pe care nu le discut...)

Sper sa te gasesc si prin alte locuri pe forum, sau chiar si aici, cu o parere personala...


_______________________________________
Distreaza-te tinere, cat tine tineretea
Cum e cenusa-n gura, amara-i batranetea
Trupul mumificat nu rade niciodata
In intunericul mormantului, sub piatra

pus acum 15 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la