EGIPTUL ANTIC
Listă de discuţii pentru cei pasionaţi de Egiptul antic.
Lista Forumurilor Pe Tematici
EGIPTUL ANTIC | Reguli | Inregistrare | Login

POZE EGIPTUL ANTIC

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
alyna2408
Femeie
25 ani
Botosani
cauta Barbat
26 - 60 ani
EGIPTUL ANTIC / Religia Egiptului antic / Calendarul egiptean Moderat de ReLu, ankhem
Autor
Mesaj Pagini: 1
Hathor
Zeita bucuriei

Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 24
Anul egiptean era împărţit în 365 zile. 12 luni. de câte 30 zile, la care se adăugau 5 zile la sfârşitul anului. Cele trei anotimpuri, de câte patru luni fiecare, erau: inundaţia (akhit). revărsarea (per/71)), recolta (chemu). Lunile au fost denumite abia în epoca târzie: până atunci nu era specificată decât numerotarea lor.
Un exemplu de exprimare a datei:
„Anul 9 (al domniei) al lui Ramses al ll-lea. luna a treia, ziua a zecea."
Noi ştim că începutul anului era determinat de ziua în care apărea cu puţin timp înainte de răsăritul soarelui, steaua Sothis (Sopdit), pe care noi o numim Sirius; această zi trebuia să coincidă cu prima zi de inundaţie la Memfis.
Din păcate, ciclurile lui Sirius, ca şi ale Soarelui, sunt de 365 zile şi, aproximativ, un sfert, iar egiptenii neavând ani bisecţi, însemna că datele inundaţiei şi ale răsăritului lui Sirius aveau un decalaj de o zi la fiecare patru ani. Cu 1461 ani mai târziu, apărea aceeaşi coin¬cidentă, cu un an de decalaj. Acest ciclu lung a fost de¬numit ,.perioada lui Sothis:: (Sirius). Egiptenii obser¬vaseră acest decalaj care instala vara în miezul iernii şi se pare că, în epoca târzie, i-au aflat remediul, în mod curent, lumea recurgea la două calendare: unul, oficial, permanent decalat faţă de celălalt, care era folosit prac¬tic, în modul obişnuit de viată.
1)  în anotimpul pent ogoarele ieşeau din apă şi puteau fi arate, anoi semănate
apoi semănate.
Noi ştim cu siguranţă că apariţia lui Sopdit coin¬cidea exact cu prima zi a calendarului oficial egiptean. ?n anul 139 î.H. Deci., printr-un calcul simplu, constatăm că situaţia era asemănătoare în anii 1322. 2783 şi 4244. La care dată. dintre ultimele două menţionate, a fost inven¬tat calendarul? Aceasta este întrebarea. 4244 pare o dată potrivită, dar ne aflăm în plină epocă neolitică în valea Nilului, iar explicaţia conform căreia calendarul ar reprezenta contribuţia unei alte civilizaţii cade de la sine: deoarece numai din Egipt poate fi observat răsăritul lui Sirius, cu puţin timp înainte de răsăritul soarelui.
Rămâne deci 2783. la începutul Imperiului Vechi, dată care pare confirmată de inscripţiile gravate pe Pi¬ramide. Cui i se datoreşte descoperirea calendarului? întrebarea nu şi-a aflat încă răspunsul.
însemnarea poziţiei lui Sopdit în calendarul egip¬tean trebuia făcută cu regularitate: noi dispunem actual¬mente doar de câteva observaţii, datorită cărora s-au putut preciza cu exactitate domniile lui Thutmosis III şi Amenofis l din dinastia a XVIII-a şi cea a lui Sanusrit din dinastia a Xll-a.
Izvoarele şi reperele istoriei egiptene
Multă vreme părerile egiptologilor au fost con¬tradictorii cu privire la durata istoriei egiptene, în prezent, întrucât datele care marchează istoria Egiptului au fost confruntate cu cele ale ţărilor vecine, disputele au încetat şi, cu foarte puţine variante, egiptologii au
ajuns la o perfectă înţelegere.
Până la descifrarea hieroglifelor de către Charn-pollion. istoria Egiptului putea fi cunoscută doar prin in¬termediul autorilor greci şi latini şi datorită Bibliei. Aceasta însemna foarte puţin, era adesea fals si avea foarte multă subiectivitate. Nci arn urmărit succesiunea regilor pe lista elaborată de scribul Maneton, care a împărţit istoria egipteană în treizeci de dinastii, de la re¬gele Menes la Alexandru cel Mare. Lista aceasta a fost confirmată, parţial, de papirusul (în foarte proastă stare) de la Torino şi de către listele de dinastii înscrise pe monumente.
De la Champollion, civilizaţia egipteană a prins grai: avem la dispoziţie imensa bogăţie a hieroglifelor sau a papirusurilor scrise cu caractere de literă derivate din hieroglife (sistemul grafic hieratic, cel mai vechi scris de mână, folosit de vechii egipteni). Aceste date istorice s-au confirmat în mod remarcabil prin descifrarea tex¬telor scrise cu caractere cuneiforme.
Istoria Egiptului este împărţită într-un număr anu¬mit de perioade.
Perioada thinită sau Imperiul memfit (3000-2780) se referă la primele două dinastii. Imperiul Vechi (2780-2400) se întinde de ia dinastia a lll-a la a Vl-a. Urmează prima perioadă intermediară, de la sfârşitul dinastiei a Vl-a !a începutul celei de-a Xl-a (către 2400-2065) Im¬periul de Mijloc sau primul imperiu teban (2065-1785) cuprinde sfârşitul dinastiei a X!-a şi dinastia a Xll-a. Ur¬mează o a doua perioadă intermediară (1785-1580). de la dinastia a Xlll-a la dinastia a XVIl-a. Imperiul cei Nou sau al ooilea imperiu teban (1580-1200) este marcat de dinastiile XVII-XIX. Decadenţa încheie istoria Egiptului antic (1200-333), cuprinzând ultimile zece dinastii; ea este uneori subîmpărţită în: a treia perioadă interme¬diară, până la dinastia a XXIV-a, şi Epoca târzie.


pus acum 19 ani
   
Hathor
Zeita bucuriei

Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 24
ISTORIA EGIPTULUI
n pragul celui de-al treilea mileniu înaintea erei noastre, civilizaţia egipteană se face cunoscută, înscriindu-se în istorie, în acelaşi timp, se semnalează existenţa unui popor cu o rasă relativ omogenă, constituirea unui stat, a unei limbi şi a unei economii agricole remarcabile pentru punerea la punct a unui sistem com¬plex de irigaţii.
Scrierea neobişnuită, originală, exprimând legi, obiceiuri, o religie aparte, întregesc această civilizaţie structurată, care va evolua destul de puţin, timp de trei milenii.
Legendele atribuie regelui Menes, faraonul primei dinastii, întemeierea Egiptului, care numai în aparenţă este semnalată pe neaşteptate, în realitate, Egiptul primei dinastii este rezultatul unei acumulări îndelun¬gate, datând încă din epoca preistorică. în era cuaternară, golful a fost astupat, delta şi-a căpătat configuraţia actuală şi, datorită faliilor de prăbuşire, apele Nilului Albastru s-au unit cu cele ale Nilului Alb. care era alimentat de gheţarii situaţi pe culmile înalte ale munţilor Africii ecuatoriale (actualmente aceste vârfuri semeţe străjuiesc bazinul lacului Victoria).
1
ÃŽNCEPUTURILE CIVILIZAŢIEI EGIPTENE
n epoca terţiară (Miocen), valea Nilului era deja formată, în Pliocen, a fost acoperită de mare, formând un golf îngust şi adânc, întin-zându-se până aproape de Assuan, la 200 m altitudine deasupra nivelului său actual. Fluviul, care izvora din munţii etiopieni, ca actualul Nil Albastru, îşi mărea debitul prin apele Atbarei şi ale numeroaselor ueduri, care se prăvăleau pe coas¬tele munţiilor Libiei şi Arabiei. Către sfârşitul terţiarului (Eocen), apele Mediteranei s-au retras, iar urmele fluc¬tuaţiilor lor succesive au rămas sub forma de terase. Gura fluviului s-a întins, progresiv, până la Fayum.
Preistoria Văii Nilului
în paleolitic, Valea Nilului s-a remarcat prin folosirea pietrei cioplite. Unealta reprezentativă pentru această perioadă este arma de silex. Numeroasele sale vestigii se află în staţiunile EI-Abassieh, Uadi-Halfa, Kar-Abu-Anya (la joncţiunea celor două Niluri) sau Afu (la sud de Kartum), Kom-Ombo. Fayum, Gizeh, Kharga. Lakeita.
Când regiunile care mărginesc Nilul au fost afec¬tate tot mai mult de uscăciune, devenind deşertice. populaţiile aşezate în văile Saharei â€â€? descendente ale hoardelor care străbăteau, în epocile precedente, munţii şi platourile împădurite â€â€? s-au stabilit în Valea Nilului, alungând animalele sălbatice, şi începând, treptat, să cultive pământul şi să semene cereale.
Necesitatea de a munci laolaltă, în echipă, profi¬tând de inundaţia binefăcătoare, pentru irigarea tere¬nurilor cultivate, îi determină pe oameni să se grupeze în sate, locuind în colibe împrejmuite cu garduri, situate pe ridicaturi de teren, astfel încât să fie ferite de creşÃƒÆ’‚¬terea Nilului.
Viaţa într-o comunitate stabilă produce o schim¬bare considerabilă în starea socială şi politică, manifes¬tată prin formarea noţiunii de proprietate funciară şi concretizarea noţiunii de autoritate, care nu se mai bazează doar pe criteriile de forţă fizică sau de în¬demânare la luptă şi la vânătoare. Căpeteniile de hoarde se transformă în căpetenii ale satelor.
Oraşul Fayum în neolitic
în cursul mileniilor, aluviunile Nilului au acoperit satele neolitice, în afara celor situate la baza movilelor artificiale (kom). din toate oraşele egiptene sau în deşer¬tul apropiat: El Omari, aproape de Cairo. Merimbe Beni-Salome, la vestul deltei; Dimeh. Kom-Uşim sau Qasr-es-Saga, în depresiunea Fayum.
în Orientul preistoric (Payot, 1953), Gordon Ghilde spune: „Staţiunile Fayum-ului se înşirau pe malul unui lac întins, care umplea, la data aceea, depresiunea Fayum până la un nivel superior cu 60 m, celui al lacului actual. Locuitorii cultivau, probabil, acelaşi soi de grâu (specific regiunilor muntoase din Europa centrală şi de orz, pe care îl găsim în Egiptul actual. Se cultiva, de asemenea, inul. Cerealele erau tăiate cu seceri din aşchii dinţate de silex, fixate pe un cadru îngust din lemn. Cerealele erau înmagazinate în silozuri săpate în pământ, acoperite cu împletituri de paie; erau apoi strivite pe pietre de moară cu faţa superioară concavă. Se creşteau porci, bovine, oi, capre. Vânătoarea şi pescuitul făceau, de asemenea.parte din îndeletnicirile lor.
Boabele de grâu şi de orz, prin datare cu carbon 14, prezintă cifre variind între 4145 şi 4441, î.H. Dar în mod sigur practicarea agriculturii în valea Nilului este mult mai timpurie.


pus acum 19 ani
   
ioana19735
Incepator

Din: Braila
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 10
COOL!

_______________________________________
aparentele inseala......niciodata nu poti fii sigur....

pus acum 18 ani
   
ladyblue
VIP

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 695
ceva mai complex

_______________________________________
sa speri, sa crezi, sa te temi, sa astepti, vremea se aproprie.

pus acum 17 ani
   
just_me_oana
Moderator

Din: maybe from heaven...or hell?
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 236
Inainte de nasterea acestei generatii divine, calendarul egiptean era format din trei sute saiseci de zile. Deoarece Su i-a interzis acesteia sa nasca in perioada calendarului oficial de trei sute saiseci de zile, Nut a cerut ajutorul lui Thot,
stapanul timpului. Acesta a obtinut de la Luna inca cinci zile, zile pe care zeita le-a folosit pentru a aduce pe lume cei cinci copii ai sai. Modalitatea prin care zeul timpului a castigat aceste cinci zile a fost obtinerea lor de la Luna in urma unui joc de zaruri.

Reprezentarea lui Geb este aceea a unui barbat alungit sub cercare are un brat si un genunchi ridicate spre cer, sprijinindu-se in tot acest timp intr-un cot. In acest fel sunt simbolizate vaile si muntii. Pielea sa ii este neagra ori verde, culorile acestea avand o mare importanta pentru egipteni: semnifica pamantul negru fertilizat de apele Nilului si verdele vegetatiei. Acesta mai reprezinta pamantul care ii inghite pe morti, dar si partea inferioara a sarcofagului, Nut fiind capacul acestuia. Astfel, decedatul face parte integranta dintr-un microcosmos in care se indeplineste unirea celor doua divinitati inainte de a fi despartite.

In unele desene mai este reprezentat intr-o continua erectie, acest lucru simbolizand fertilitatea solului, rodnicia agricola. Gasca este „animalul” sacru a lui Geb. Aceasta gasca se regaseste in coroana Atef, care este purtata de zeul Geb alaturi de coroana Nordului si a Sudului. Domnia lui Geb a fost una foarte buna, rodnica. De aceea, zeul a fost foarte iubit si venerat de catre supusii sai, faraonii fiind adesea numiti „urmasii lui Geb”.

Zeita Nut este simbolizata sub forma unei bolte ceresti alcatuita din corpul sau care este acoperit numai de stele intr-un numar infinit de mare, iar mainile si picioarele ii sunt sprijinite pe Pamant. Mai este reprezentata in pozitie verticala cu trupul gol sau cu o rochie mulata, insa mereu instelata. Mama a stelelor, aceasta este si mama lui Ra- Soarele, pe care il inghite in fiecare seara la apus, eliberandu-l dimineata. Nut mai reprezinta de asemenea intregul spatiu in care domneste Ra, zeul Soare. El pluteste in barca sa atat ziua, cat si noaptea, drumul sau incepand de la pubisul lui Nut, aici el nascandu-se. Drumul se continua pana la gura zeitei care il inghite si il readuce la viata dimineata urmatoare.


_______________________________________
Ea un inger ce se roaga
    El un demon ce viseaza       
       Ea o inima de aur
           El un suflet apostat

pus acum 16 ani
   
just_me_oana
Moderator

Din: maybe from heaven...or hell?
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 236
Geb (Pamantul) si Nut (Cerul) sunt, conform credintei egiptene, cuplul creator. Acestia sunt frate si sora care se iubesc si se casatoresc. Insa Ra nu este de accord cu aceasta uniune incestuasa si il trimite pe fiul sau Su (Aerul) sa-i desparta. Singurul moment in care cei doi indragostiti se pot intalni pe furis este in timpul noptii. La egipteni, noaptea reprezinta revenirea cotidiana a boltii ceresti pe pamant. Cei doi se folosesc de aceste intalniri pentru a concepe a patra generatie divina, formata din Osiris, Isis, Seth, Neftis si Horus.

_______________________________________
Ea un inger ce se roaga
    El un demon ce viseaza       
       Ea o inima de aur
           El un suflet apostat

pus acum 16 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la